1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Kunnon vaihtoehtoautoilija valitsee reittinsä tankkausasemien mukaan: "Lähin asema on 200 kilometrin päässä!"

Vaihtoehtoautoilu pääkaupunkiseudun ulkopuolella vaatii vihreää asennetta ja myös ajoreitin tarkkaa suunnittelua. Tankkausasemia nimittäin osalle biopolttoaineilla tai sähköllä kulkeville autoille löytyy lähinnä etelästä. Biokaasuautoiluun hurahtaneen ympäristöfyysikko Ari Lampisen lähin tankkauspaikka on 200 kilometrin päässä.

Kuva: Yle / Kalle Niskala

– Se vaatii suunnittelua, mutta myös luopumista, myöntää Joensuussa asuva uusiutuvaan energiaan ja ilmastonmuutokseen keskittynyt ympäristöfyysikko ja bioautoilija Ari Lampinen valinnastaan.

Lampinen on omistanut tehdasvalmisteisen biokaasuauton seitsemän vuotta.

Autossa on varatankki, jonka bensaa voi käyttää, jos biokaasu loppuu. Tätä vaihtoehtoa Lampinen on käyttänyt harvoin.

– Toissavuonna Norjan Hammerfestin reissulla jouduin tankkaamaan bensaa. Sinne kertyy matkaa yli 800 kilometriä Ruotsin Lapin pohjoisimmasta tankkauspaikasta.

Ei-kiitos keikkareissulle

Tänä vuonna Lahtinen sai vierailukutsun Rovaniemelle luennoimaan, mutta keikka jäi tekemättä. Pohjoisessa tankkauspisteet ovat harvassa.

– Olisi pitänyt käydä tankkaamassa Ruotsin puolella Bodenissa. Sinne on vielä Haaparannasta noin 150 kilometrin matka, että päätin jättää väliin.

Sen sijaan Euroopassa tarjonta on parempi. Lampinen on hurruuttanut bioautollaan Suomesta Tornion kautta Ruotsin läpi Ranskaan asti. Täysin huoletonta tankkauspisteiden bongaus ei silti sielläkään ole.

Olisi pitänyt käydä tankkaamassa Ruotsin puolella Bodenissa. Sinne on vielä Haaparannasta noin 150 kilometrin matka, että päätin jättää väliin.

Ari Lampinen, ympäristöfyysikko

– Joutuuhan niitä vähän etsimään, mutta jos on valintansa tehnyt, niin on valmis pinnistämään, Lampinen pohtii.

Uusimmilla tehdasvalmisteisilla biokaasuautoilla ajaa noin 500 kilometriä, kun tankki on täynnä. Suurinpiirtein samaan pääsee vetyautolla. Sähköauton yhdellä latauksella ajaa noin 100–200 kilometriä merkistä riippuen. Markkinoilla on myös auto, jolla kertalataus kestää yli 200 kilometriä.

Sähköautoilijan on siis suunniteltava reittinsä vielä biokaasuautoilijaakin tarkemmin.

– Niissä ei ole varavoimanlähdettä, vain ladattavat akut. Usein sähköauto hankitaankin kakkosautoksi,  Lahtinen pohtii.

Tankkausverkostot laajenemassa

Kompastuskivi osalla vaihtoehtoisista polttoaineista onkin liian harva tankkausverkosto. Sähköautoille latauspisteitä on tarjolla lähes 80, pohjalaismaakunnissa kymmenkunta.

Biokaasua saa 24 julkisesta pisteestä, joista yksi on Jepualla Uudessakaarlepyyssä. Vaasaan on piste suunnitteilla ensi vuodeksi.

Pohjoismaiden lisäksi tankkauspisteitä ollaan myymässä Eurooppaan ja laajemminkin, jos kysyntää riittää.

Toimitusjohtaja Kalevi Korjala, Kaasuyritys Woikoski

Lisäksi yksityisiä tankkauspisteitä on kolmisenkymmentä. Halvimmat tankkausjärjestelmät maksavat noin 3 000 euroa.

Vety-, biokaasu- ja sähköautot vaativat erilliset tankkausverkostot, eikä niitä voi tankata nestemäisten polttoaineiden pumpuista.

EU on ehtinyt määräämään verkostoista jo uuden direktiiviin.

– Kaikille näille kolmelle polttoaineelle on rakennettava laajemmat tankkausverkostot. Suomella on kaksi vuotta aikaa tehdä suunnitelma, miten se toteutetaan, kertoo Lampinen.

Tällä hetkellä Suomessa on kaksi tankkauspistettä vetyautoille, molemmat kaasuyhtiö Woikosken omistamia. Toinen sijaitsee Helsingissä ja toinen Voikoskella.

Yhtiö tähyää maailmanlaajuisille markkinoille tankkausverkostoideallaan.

– Etelä-Suomeen tulee toinen tankkauspiste lisää, myös Ruotsiin on suunnitelmat vetämässä. Pohjoismaiden lisäksi tankkauspisteitä ollaan myymässä Eurooppaan ja laajemminkin, jos kysyntää riittää, toimitusjohtaja Kalevi Korjala uskoo.

Kokkolaan Woikoski kaavailee vedyn tankkausasemaa viiden vuoden kuluessa.