Kaupungin johto tyrmistyi Pisararadan lykkäysaikeista

Helsingin kaupungin johto on tyrmistynyt Pisaradan lykkäysaikeista. Liikenneviraston asiantuntijoiden mielestä ratahankkeesta saataisiin suurempi hyöty, jos sitä siirrettäisiin – ehkä jopa kuudella vuodella.

Kotimaa
Helsingin ratapiha
Pisararata kaipaisi liikenneviraston asiantuntijoiden mukaan mm. Helsingin ratapihan toimivuuden kohentamista.Yle

Liikenneviraston asiantuntijoiden mukaan ennen Pisararadan rakentamista kannattaisi keskittyä Helsingin ratapihaan, lisäraiteen rakentamiseen länteen ja pääradan kapasiteetin lisäämiseen.

Hyöty paremmin irti

– Kaikeista kiireisintä on liikenneviraston selvityksen mukaan, että me saadaan Helsingin ratapihan toiminnallisuutta parannettua, liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen sanoo.

– Saataisiin enemmän volyymia ja matkustajia, joita Pisara pystyisi kuljettamaan, sanoo hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

– Pisaran rakentaminen voisi siinä tapauksessa alkaa aikaisintaan vuonna 2018 ja jos sitä sitten myöhennetään kolmesta viiteen vuotta, ollaan siinä kaksikymmenluvun alussa.

"Ikään kuin häirintäviestintää"

Rakentaminen piti alun perin aloittaa vuonna 2017. Helsingissä ei mahdolliselle lykkäämiselle lämmetä. Apulaiskaupunginjohtaja luottaa kuitenkin yhä alkuperäiseen suunnitelmaan.

– Mielestäni hallitus tulee linjaamaan tämän hallitusohjelmansa mukaisesti ja toivottavasti silloin tällainen ikään kuin häirintäviestintä saadaan myös loppumaan, Hannu Penttilä lataa.

Penttilä viittaa taannoisen sopimukseen, jonka valtio solmi 14 pääkaupunkiseudun kunnan kanssa. Valtio lupautui rahoittamaan Pisararataa, jos kuntien kaavoitustavoitteet asuntojen rakentamiseen toteutuvat.

Miljoonat eu-eurot sivu suun?

Yksi miljardihankkeen rahoitusmalleista sisältäisi valtion ja kuntien lisäksi EU-tukea. Penttilä pelkää, että jos hanke lykkääntyy yli vuoden 2020, saattaa iso rahapotti mennä sivu suun.

– Mun ymmärrykseni on se, että Suomi, jolla ei ole vastaavan kokoista hanketta siihen TEN-T-hakemusryppääseen, jota nyt havitellaan, menettäisi usean sata miljoonaa eurooppalaista euroa.

Eduskunta päättää

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunareitti. Rata kulkisi Pasilasta Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Pisararadan asemakaavaa 18. marraskuuta. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko sanoo tuovansa Pisararadan eri rahoitusmallit hallituksen käsittelyyn vielä tänä syksynä. Rakentamisesta päättää eduskunta.