1. yle.fi
  2. Uutiset

Yli 40 vuotta seksiä, väkivaltaa ja uskonnollista provokaatiota - Alejandro Jodorowskyn elokuvat löydettiin uudelleen

Tänään saa Suomen ensi-iltansa Alejandro Jodorowskyn ensimmäinen elokuva yli 20 vuoteen. Tammikuussa hänen elokuviaan esitetään Helsingissä elokuvateatteri Orionissa. Uransa aikana kulttiohjaaja on tehnyt yhteistyötä The Beatles -yhtyeen, taiteilija Salvador Dalín ja sarjakuvapiirtäjä Moebiuksen kanssa. Hänen poikansa kertoo elokuvahistorian unohtamasta urasta Yle Uutisten haastattelussa.

elokuvat
Kuva elokuvasta.
Kuva elokuvasta The Holy Mountain (1973).ABKCO Music and Records

Kulttielokuvien historiassa on vain harvoja tarinoita, jotka vetävät vertoja itse elokuvien mielikuvituksellisuudelle. 85-vuotiaan kauhukakara Alejandro Jodorowskyn tarina on yksi niistä.

Perjantaina Suomen ensi-iltansa saava Elämän tanssi (La danza de la realidad, 2013) on chileläissyntyisen surrealistin paluu elokuvan pariin yli 20 vuoden tauon jälkeen. Se on maaginen kertomus ohjaajan lapsuudesta Tocopillan kylässä ja sovinto julman isän muiston kanssa. Isää elokuvassa esittää ohjaajan oma poika, näyttelijä Brontis Jodorowsky.

- Monet elokuvassa kuvatuista kamalista asioista tapahtuivat isälleni, kun hän oli lapsi. Tiedän sen, koska hän kertoi niistä minulle, kun olin pieni. Hän on kuitenkin etsinyt niihin taiteellisen näkökulman, Brontis Jodorowsky kertoo.

Hippien guruna

Brontisin ura isänsä elokuvissa on pitkä. Hän oli kuusivuotiaana mukana kulttiohjaajaisän läpimurtoelokuvassa _El Topo _(1970). Psykedeelinen western-elokuva saavutti New Yorkin elokuvateattereissa mainetta ja sitä esitettiin yönäytöksinä yö toisensa perään.

Elokuvan faneihin lukeutuivat muun muassa The Beatles -yhtyeen jäsenet.El Topossahätkähdyttivät sittemmin Jodorowskyn tavaramerkeiksi muodostuneet mystiikka, seksuaalisuus ja väkivalta.

Alejandro Jodorowsky
Alejandro Jodorowsky elokuvassa Jodorowsky's Dune (2013).

New Yorkin hipit omivat ohjaajan hetkeksi gurukseen. John Lennon järjesti The Beatles -managerin ja Apple Corps:in johtajan Allen Kleinin Jodorowskyn elokuvien levittäjäksi. Samalla Jodorowsky sai miljoona dollaria seuraavaa elokuvaansa varten.

Seurauksena syntyi _The Holy Mountain _(1973), faneille uskollinen alastomuuden, huumeiden ja eritteiden täyttämä, häikäisevän visuaalinen sukellus länsimaiseen hengellisyyteen. Ohjaaja on kertonut tarjonneensa elokuvasta osaa Beatles-kitaristi George Harrisonille, joka kuitenkin kieltäytyi, koska ei halunnut paljaan takapuolensa näkyvän valkokankaalla.

Jodorowskyn ura hippiguruna tyssäsi välirikkoon Kleinin kanssa. Yhden version mukaan Kleinin tuohtumuksen syynä oli se, että Jodorowsky arvosteli Lennonin ja Yoko Onon videotaidetta Rolling Stone -lehden haastattelussa. Toisessa tarinassa ohjaaja kieltäytyi ohjaamasta Pauline Réagen masokismia kuvaavaa romaania O:n tarina.

Ohjaajan pojan mukaan kyseessä oli ikävä väärinymmärrys. Joka tapauksessa Kleinin reaktio oli jyrkkä.

- Se oli 1970-lukua, hyvin intohimoista aikaa. Elokuvien oikeudet omistanut Klein suuttui isälleni ja päätti pyyhkiä hänet kokonaan pois elokuvan historiasta. Hän tuhosi kaikki noiden kahden elokuvan negatiivit ja esti niiden levittämisen.

Näitä 1970-luvun alun merkkiteoksia ei nähty virallisina versioina enää yli 30 vuoteen.

Suuruudenhulluja suunnitelmia

Kohteluunsa pettynyt Jodorowsky muutti Ranskaan. Siellä hän alkoi kehitellä seuraavaa, suuruudenhullua elokuvaprojektiaan.

Frank Herbertin Dyyni-romaani paisui Jodorowskyn käsissä aina vain suuremmaksi. Hän halusi maailmankaikkeuden keisaria näyttelemään Salvador Dalín, joka vaati 100 000 dollarin tuntipalkan. Elokuvalegenda Orson Welles palkattiin mukaan.

Elokuvan visuaalista puolta suunnittelivat monet tulevista tieteiselokuvista tutut nimet, kuten Alien (1979)_ -_elokuvassa ideoitaan eteenpäin vieneet Dan O’Bannon ja H.R. Giger. Yksi tärkeimmistä visuaalisen puolen suunnittelijoista oli ranskalainen piirtäjälegenda Jean Giraud eli Moebius.

Pääosa avaruuden aristokraattien jälkeläisestä aavikkokansan messiaaksi kasvavana Paul Atreidesina oli varattu teini-ikäiselle Brontis Jodorowskylle. Elokuvahankkeesta innoissaan oleva isä palkkasi taistelulajimestarin koulimaan pojan sopivaan kuntoon.

- Se oli kovaa treeniä. Kahden vuoden ajan treenasimme seitsemän päivää viikossa, joka päivä vähintään neljä tuntia. Opettajani oli oikea taistelulajien mestari. Hän pisti minut treenaamaan aina niin lujaa kuin pystyin. Ei hellästi, eikä julmasti.

Jodorowskyn _Dyyni _ei koskaan toteutunut, koska elokuvalle ei löydetty riittävää rahoitusta. Herbertin romaani filmatisoitiin lopulta vuonna 1984, ohjaajana David Lynch. Elokuvan tekemisestä kertovasta dokumenttielokuvassa _Jodorowsky’s Dune _(2013) chileläisohjaaja kertoo järkyttyneensä nähtyään arvostamansa Lynchin tulkinnan tarinasta.

Brontis Jodorowsky sen sijaan sanoo, ettei hänen saamansa kova fyysinen koulutus mennyt hukkaan.

- Siitä oli hyötyä minulle näyttelijänä, koska olen ollut nopea oppimaan fyysisiä asioita. Minua ei harmita, ettemme saaneet tehdä Dyyniä. _Elämäni olisi varmasti erilaista jos se olisi onnistunut, mutta mistä sen tietää millaista se olisi. Ajatellaan vaikka Mark Hamillia. Hän oli _Tähtien sodassa ja hän on jämähtänyt Luke Skywalkeriksi koko elämänsä ajaksi. Ehkä se ei olisikaan ollut mikään siunaus.

Jodoversumin synty

EdesDyyninkanssa koetut vastoinkäymiset eivät lannistaneet isä-Jodorowskya. Elokuviensa epäonnistumisen seurauksena hän käänsi luovuutensa sarjakuviin, joita hän oli käsikirjoittanut jo ennen elokuvauraansa. Yhteistyössä Moebiuksen kanssa syntyiIncal(1981- ), jossa tekijät hyödynsivätDyyniintekemiään suunnitelmia.

Kaksi miestä ja scifi-hahmo.
Alejandro Jodorowsky (vas.) ja sarjakuvataiteilija Moebius eli Jean Giraud elokuvan Dyyni kuvauksissa. Kuva elokuvasta Jodorowsky's Dune (2013).

Brontis Jodorowsky seurasi vierestä, miten yhdeksi parhaista tieteissarjakuvista kehuttu sarja syntyi hänen isänsä kirjastossa.

- Isäni oli alun perin miimikko. Moebius puolestaan oli niin nopea piirtämään, että hän teki muistiinpanotkin piirtämällä. Käsikirjoituksen sijaan isäni näytteli koko sarjakuvan Moebiukselle, joka piirsi menemään. He tekivät näin kymmenen päivää, kävivät välillä syömässä jotain ja jatkoivat taas kuin innostuneet pikkupojat.

Brontis Jodorowsky muistaa myös vierailleensa lapsena usein kaksi vuotta sitten kuolleen ranskalaispiirtäjän luona katsomassa tämän työskentelyä.

- Moebius oli nero. Hän rakasti lännenelokuvia ja mielestäni hän oli ensimmäisiä, jotka toivat elokuvan ilmaisun sarjakuviin. Hän valitsi elokuvamaisia kuvakulmia ja loi tilan tuntua maisemilla. Se näkyy etenkin myöhemmissä Blueberry-sarjoissa.

Myöhemmin Jodorowsky laajensi Incal-sarjan maailmaa muun muassa Metaparonit- ja Teknopapit-sarjoilla. Maailmankaikkeutta, jossa sarjakuvien seikkailut tapahtuvat, kutsutaan Jodoversumiksi.

Piraattivideoista dvd-menestykseen

Alejandro Jodorowskyn uusi tuleminen alkoi vaivihkaa videolaitteiden yleistyttyä. Vaikka Allen Klein oli tehnyt El Topon _ja _The Holy Mountainin virallisen näkemisen lähes mahdottomaksi, alkoivat laittomat kopiot elokuvista kiertää harrastajien keskuudessa.

Allen Kleinin lapset ottivat yhteyttä Jodorowskyyn vuonna 2007, minkä seurauksena vihamiehet vihdoin tapasivat.

- He olivat nämä kaksi vanhaa miestä, jotka olivat tehneet hienoja asioita. He lankesivat toistensa syliin ja päättivät julkaista elokuvat uudestaan, teknisesti ehostettuina. Dvd:istä tuli menestys ja isäni oli siitä todella iloinen, Brontis Jodorowsky kertoo.

Viime vuonna Alejandro Jodorowsky teki näyttävän paluun myös valkokankaille. Cannesin elokuvajuhlilla esitettiin hänen uusin elokuvansa Elämän tanssi (La danza de la realidad, 2013) sekä Dyyni-projektista kertova dokumenttielokuva Jodorowsky’s Dune _(2013). Taustavaikuttajana oli edellisenä vuonna festivaalilla palkittu tanskalaisohjaaja Nicolas Winding Refn (_Drive, 2012), jonka viimeisin elokuva _Only God Forgives _(2013) on omistettu Jodorowskylle.

Psykomagiaa ja anteeksianto

Suomessa Jodorowskyn elokuvia on esitetty vain vähän. Ohjaajan uusi arvostus näkyy siinä, että hänen elokuviaan esitetään ensi tammikuussa Kansallisen audiovisuaalisen instituutin ohjelmistossa Helsingissä.

Ohjaajan uusin elokuva _Elämän tanssi _on myös ensimmäinen, joka nähdään meillä tuoreeltaan elokuvateattereissa. Seon ohjaajan omaelämäkerrallinen tarina ja terapiaa traumoja jättäneestä isäsuhteesta.

- Uskon isäni valinneen minut pääosaan, koska hän vihasi omaa isäänsä. Jos näyttelijä olisi ollut joku muu, olisi hän alkanut vihata sitä näyttelijää. Mutta valitsemalla rakastamansa henkilön, oman poikansa, hän aloitti jo tuolla valinnalla anteeksiannon isälleen.

Kaiken räväkän kuvaston keskellä usein unohdetaankin, että Alejandro Jodorowskyn elokuvat ovat myös henkisen kasvun kuvauksia. Hänen varhaiset teoksensa ammentavat eri uskonnoista ja filosofioista, joista oppimalla päähenkilö kehittyy ja muuttuu.

Kohtaus Elämän tanssi -elokuvasta.
Elämän tanssi (2013). Kuva: Pascale Montadon-JodorowskyPascale Montadon-Jodorowsky

Myöhemmin urallaan Jodorowsky on kehittänyt oman psykomagiaksi nimetyn terapiamuotonsa, jossa omista alitajuisista ongelmista ja traumoista pyritään pääsemään eroon symbolisella toiminnalla. Ohjaajalle itselleen _Elämän tanssi _on tällainen teko.

- Tämä elokuva kirjoittaa uudelleen perheemme mytologian. Isäni ottaa oman isänsä myrkyllisen hahmon ja pistää hänet elokuvassa avaamaan sydämensä ja muuttumaan. Sillä tavalla isäni paransi itsensä vihasta omaa isäänsä kohtaan, Brontis Jodorowsky sanoo.

Lue seuraavaksi