Aluelehtiä aletaan tehdä verkko edellä

Muun muassa Pohjolan Sanomia kustantava Alma Aluemedia kasvattaa digitaalista toimintaansa. Painettu lehti on edelleen tärkein tuotteemme, mutta lähestymistapamme lukijan mediapäivään muuttuu ja on jatkossa vahvasti digitaalinen, sanoo Aluemedian johtaja Kari Juutilainen.

Kotimaa
Pohjolan Sanomat
Karoliina Haapakoski / Yle

Aluemedia aloittaa puolitoistavuotisen Etukeno-nimisen hankkeen, jossa koko henkilöstö haastetaan mukaan digitaalisen liiketoiminnan suunnitteluun.

Johtaja Kari Juutilainen kertoo, että jatkossa Aluemedia panostaa nykyistä huomattavasti enemmän muun muassa mobiilipalveluihin.

- Tällä reagoimme median digitaaliseen murrokseen ja vastaamme kuluttajien odotuksiin. Tämä tietysti tarkoittaa nykyistä varhaisempaa reagointia ja julkaisua esimerkiksi uutistoiminnassa.

Juutilaisen mukaan aluelehtien tarjonnassa on tarkoitus myös hyödyntää entistä enemmän liikkuvaa kuvaa.

Henkilöstö innostunut muutoksesta

Kuluvalla viikolla käynnistetty hanke kestää noin 1,5 vuotta, ja siihen on saatu Tekesin Liideri-rahoitusta.

Digitalisoinnin etenemisessä on huomioitu myös selkeä linjanveto suhteessa maksullisiin sisältöihin. Tilaajalle tarjotaan lähiaikoina kaikki sisältö yhdellä kuukausimaksulla useammasta kanavasta.

Juutilainen kertoo, että muutoksilla ei ole vaikutuksia henkilöstön määrään. Toimitusten työskentelytapaa ne toki muuttavat, mutta yövuoroja ei Juutilaisen mukaan aleta toimituksissa tehdä, vaan lehdet luottavat edelleen Suomen Tietotoimiston palveluun.

Juutilainen kertoo olevansa ilahtunut siitä, että henkilöstöllä on jo valmiiksi näkemystä, asennetta ja intoa uudistaa toimintaa.

- Muutos tehdään napakasti ja kerralla.

Aluemedia on Alma Median maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä kustantava liiketoimintayksikkö. Aluemedian tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa, Kainuun Sanomat, Pohjolan Sanomat ja paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy.