Vuoden lappilainen opettaja: Tärkeintä on kulkea oppilaan rinnalla

Raumon koulun rehtori Jorma Väänänen tunnetaan pitkäjänteisenä koulutuksen ja yhteiskunnan kehittäjänä. Häntä kiitetään myös taidosta kohdata nuoret avoimesti ja rohkaista heitä sekä uskalluksesta puuttua vaikeisiinkin asioihin.

rehtorit
Tornion Raumon koulun rehtori Jorma Väänänen.
Perttu Ruokangas / Yle

Torniolainen rehtori Jorma Väänänen on valittu vuoden 2014 lappilaiseksi opettajaksi. Raumon koululla rehtorina työskentelevä Väänänen on tehnyt merkittävän uran lappilaisten nuorten kasvattajana. Hän on toiminut Tornion seudulla opettajana, opinto-ohjaajana ja rehtorina 1970-luvulta lähtien.

Lapin aluehallintovirasto kuvaa perusteluissaan Väänästä pitkäjänteiseksi ja suunnitelmalliseksi koulutuksen ja yhteiskunnan kehittäjänä. Hän on toiminut merkittävässä roolissa lukuisissa opetussuunnitelman ja opetuksen kehittämishankkeissa.

Miehelle itselleen merkittävin saavutus pitkän uran varrelta liittyy kuitenkin hyvin tiiviisti arjen työhön.

– Ehkä kaikista merkittävintä on se, että on joskus voinut kulkea yhteistä polkua hetken sellaisen oppilaan kanssa, jolla se tie oli tavallista kivisempi. Monen ihmisen yhteistyönä on sitten saatu reittiä hieman helpotettua. Sehän tämän työn perustarkoitus kuitenkin on, Väänänen painottaa.

Väänästä kiitetään myös taidosta kohdata nuoret avoimesti ja rohkaisevasti sekä uskalluksesta puuttua vaikeisiinkin asioihin.

Koulu kiirehtii kehityksen kintereillä

Väänänen on toiminut 40-vuotisen uransa aikana monipuolisesti ympäröivän yhteiskunnan suuntaan. Hänen mukaansa koulu ei voi eristäytyä muusta yhteiskunnasta.

Ehkä kaikista merkittävintä on se, että on joskus voinut kulkea yhteistä polkua hetken sellaisen oppilaan kanssa, jolla tie oli tavallista kivisempi.

Jorma Väänänen

Pelkästään kehityksen kärryillä pysymisessä on hänen mukaansa omat haasteensa.

– Aikaisemmin koulut ovat vieneet kehitystä eteenpäin. Nyt tilanne on muuttunut aika pitkälle sellaiseksi, että monissa asioissa meillä on aika kiire edes pysyä jollakin tavalla kehityksen kintereillä.

Sosiaaliset taidot kunniaan

Väänäsen mukaan kouluilla riittää tekemistä jatkossakin. Hän sanoo maailman muuttuvan ja suunnan olevan melko epäselvä.

– Joudumme varmasti jatkuvasti tekemään sellaista työtä, mitä aikaisemmin ei ole tarvinnut tehdä, jotta pysyisimme mukana eli kyllä koulu on haasteiden edessä.

Hänen näkemyksensä mukaan koulussa pitäisi kiinnittää entistä enemmän huomiota oppilaan yhteistyötaitoihin ja sosiaalisuuteen.

– Vaikka PISA-tulokset ovat olleet vielä kohtuullisen hyviä, paikoin jopa erinomaisia, niin kansainvälistyvä maailma edellyttää sitä, että entistä enemmän pitäisi kiinnittää huomiota oppilaiden yhteistyökykyihin ja sosiaalisuuteen.

– Jotenkin minua hätkähdytti tieto, että suomalaiset pojat ovat pahimpia rasisteja Euroopassa tällä hetkellä, Väänänen toteaa.