Slush-tapahtumassa kahden minuutin myyntipuheella voi voittaa 250 000 euron sijoituksen

Tänään Helsingissä alkava Slush on yksi maailman suurimmista kasvuyritys- ja teknologiatapahtumista. Tapahtumaan kuuluu pitchauskisa, jossa napakalla myyntipuheella voi voittaa firmalleen neljännesmiljoonan sijoituksen.

Slush-tapahtuma
Viime vuonna Slush järjestettiin Helsingin Kaapelitehtaalla. Tämän vuoden tapahtuma on järjestyksessään seitsemäs, ja tällä kertaa paikkana on Messukeskus.
Viime vuonna Slush järjestettiin Helsingin Kaapelitehtaalla. Tämän vuoden tapahtuma on järjestyksessään seitsemäs, ja tällä kertaa paikkana on Messukeskus.Jussi Hellsten

Pitchaukseksi kutsutaan iskevää, napakkaa ja positiivisen mielikuvan herättävää esitystä yrityksestä ja sen päämääristä. Tarpeeksi hyvällä pitchauksella voi tänään alkavassa Slush-tapahtumassa voittaa firmalleen jopa 250 000 euron sijoitukset.

– Se ei ole ulkoa opeteltu myyntipuhe, vaan tarkoitus on välittää kuulijoille viesti siitä, mitä ollaan tekemässä, minkä kokoinen markkina on ja miksi juuri se sinun porukkasi on mielenkiintoinen, kertoo Slush-konferenssin pääjärjestäjä Miki Kuusi.

Tuhat firmaa kisaa voitosta

Pitchauksesta kisattiin Slushissa ensimmäisen kerran jo vuonna 2011. Tuolloin mukana oli sata yritystä, nyt kisaajia on lähes tuhat.

Seula on tiukka: ensimmäisessä vaiheessa jatkoon karsittiin 700 yritystä, sen jälkeen 300 ja lopuksi sata parasta, jotka esiintyvät Slush-tapahtuman lavalla kisattavassa finaalissa. Näistä sadasta yrityksestä kukin saa viisi minuuttia aikaa. Tästä pari minuuttia kuluu varsinaiseen pitchauspuheeseen ja loput kysymyksiin.

Kilpailun tuomaristo koostuu ulkomaisista johtavista huippusijoittajista.
Voittaja saa neljännesmiljoonan euron sijoituksen, jonka takana ovat Finnish Business Angels -sijoittajaverkosto sekä Evli-pankki.

Sisältö ratkaisee

Kuusen mukaan hyvässä pitchauksessa ratkaisevaa on sisältö, ei esitystapa.

– Ei esimerkiksi Mark Zuckerberg olisi varmaankaan maailman suurin myyntipuheiden pitäjä lavalla, mutta Facebook on silti käsittämättömän menestynyt firma.

Kuusen mukaan pitchauskilpailu on näyttävä tapa esittää ideoiden myymistä, mutta todellisuus on toisenlainen.

– Tämä kilpailu on sellaisen kulttuurin luomista, että osataan välittää idea lyhyesti ja ytimekkäästi. Oikeasti kyse on kahden välisistä keskusteluista ja tylsistä arkisista neuvotteluista rahoittajien kanssa.