Suomalaiset yrittävät Atlantin ylityksen ennätystä – tietävät reitin vasta perillä

Suomalaisjohtoinen miehistö aloittaa Atlantin ylitysurakkansa ensi viikonloppuna. Tavoitteena on ylittää Atlantti ennätysajassa.

urheilu
Leopard by Finlad ylittää Atlantin valtameren 100-jalkaisella Leopard3 -veneellä
Leopard by Finlad ylittää Atlantin valtameren 100-jalkaisella Leopard3 -veneellä.Leopard by Finland

Atlantin ylityksen ennätystä yrittävän suomalaistiimin treenit alkavat olla loppusuoralla. ARC 2014 -purjehduskilpailu starttaa Las Palmasista sunnuntaina 23. marraskuuta.

– Jännittää, mutta tähän on valmistauduttu henkisesti ja fyysisesti. Jännitys hälvenee, kun lähtöpamaus kuuluu, sanoo tiimissä mukava oleva Timo Lehto, joka ylittää Atlantin ensimmäistä kertaa.

20-henkinen Leopard by Finland -joukkue osallistuu ARC 2014 -purjehduskilpailuun, joka on maailman suurin avomeripurjehdustapahtuma. Kilpailu alkaa Las Palmasista ja määränpää on Saint Lucian saari Karibialla.

Ei vapaamatkustajia

Treenit on hoidettu tähän saakka harjoitusveneellä, joka on varsinaista kilpavenettä vähän pienempi.

– Nyt olemme lähdössä Kanarialle treenaamaan oikean veneen kanssa, jotta saamme sen tutuksi. Kokki on jo lähetetty valmistelemaan 20 hengen miehistölle sapuskat, ettemme kuole matkalla nälkään.

Kilpailua ajetaan kahdessa vuorossa niin, että puolet porukasta lepää ja puolet paiskii töitä neljä tuntia kerrallaan. Miehistöstä puolet on suomalaisia.

– Vene on 30 metriä pitkä. Sen kokoluokan veneessä jokaisella on tehtävä. Vapaamatkustajia ei ole.

Pohjoisen kautta parhaat tuulet

Purjehdustaival on noin 5 000 kilometriä pitkä. Miehet ovat kovilla, kun tavoitteena on reittiennätys. Suorinta reittiä ei kuitenkaan ole tarkoitus mennä, koska se ei ole aina nopein.

– Päiväntasaajan ylittämisen jälkeen tulee on paljon tyyniä alueita. Se ei sovi meille, vaan me kierrämme mieluummin lisälenkin, jotta saadaan matalapaineen reunoilla hyvä keli ja lisää vauhtia sitä kautta.

Viime vuonna ennätys tehtiin kiertämällä lähes tuhannen kilometrin lenkki. Valmista reittisuunnitelmaa suomalaismiehistöllä ei ole, vaan sitä muutetaan sään mukaan.

– Saamme tuuliennusteet pari kertaa päivässä ja laskemme kurssiamme sen mukaan, että kuinka kaukaa pohjoisen kautta meidän kannattaa kiertää. Pohjoisen kautta saadaan todennäköisesti parhaat myötätuulet loppusuoralle.

Koviakin myrskyjä

Etenkin purjehduksen ensimmäiset päivät ovat sään puolesta haasteellisia.

– Sää vaihtelee paljon, mikä tarkoittaa miehistölle paljon työtä kun purjeita joutuu vaihtamaan usein. Siellä voi tulla vastaan koviakin myrskyjä.

Lehdon mukaan ennätys on täysin saavutettavissa, jos tuulet ovat suotuisat.

– Mukana on kokeneita ammattilaisia ja kilpapurjehtijoita, joten siitä homma ei jää kiinni.

Leopard by Finlandin kilpaluokkaan osallistuu 30 venettä. Koko ARC 2014 -tapahtumassa on mukana yli 200 venettä ja 1 500 purjehtijaa.

Purjehdusta voi seurata Facebookissa Leopard by Finland -sivuston kautta.