1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Varsova 44 avaa Puolan lähihistorian syviä haavoja

Baltian maiden suurin elokuvatapahtuma Pimeiden Öiden FilmiFestivaali on pyörähtänyt käyntiin Tallinnassa. Teemamaana on tänä vuonna Puola. Maan kalleimpiin tuotantoihin kuuluva Varsova 44 -elokuva on herättänyt kotimaassaan paljon keskustelua.

Kohtaus Varsova 44 -elokuvasta. Kuva: Miasto 44

Hollywood-tuotantoa puolalaisittain: pauketta, rytinää, suuria tunteita, pakahduttavaa visuaalisuutta, mahtipontisuutta ja historian siipien havinaa. Varsova 44 (Miasto 44, Warsaw 44) käsittelee 150 000 siviiliuhria vaatinutta Varsovan kansannousua, toisen maailmansodan traagisimpiin kuuluvaa tapahtumaa. Nuoren Jan Komasan ohjaama elokuva on kuuden miljoonan euron budjetillaan puolalaisen elokuvan suurponnistus, jota on tehty aikaa ja vaivaa säästämättä: Komasalle ehdotettiin aihetta jo yhdeksän vuotta sitten.

– En ole mikään suuri historiafani. Minulle kansannousu on yksi verinen, traaginen sivu Puolan historiaa. Kotimaassani kansannousu on edelleen hyvin kiistanalainen asia, eikä siitä ole kulunut aikaakaan kuin 70 vuotta. Kansannoususta maksettu hinta on tietenkin ollut hirveä, mutta historiaan taas  kuuluu aina jos-sana: jos lopputulos olisi tiedetty, ehkä kansannousua ei olisi tapahtunut, 33-vuotias Komasa pohdiskelee suhdettaan 63 päivää kestäneeseen vuoden 1944 tragediaan, jossa natsit tukahduttivat julmasti ja  häikäilemättömästi Puolan pääkaupungissa syntyneen vastarinnan.

Tämän jälkeen Varsova tuhottiin maan tasalle. 

Kivimurskaa ja tehostevelhoja

Varsova 44-elokuvan erikoistehosteita on ollut luomassa Richard Bain, joka on työskennellyt muun muassa Peter Jacksonin ja Christopher Nolanin kanssa. Elokuvan lavastuksiin taas kärrättiin 5 000 tonnia kivimurskaa aidon sodanaikaisen vaikutelman aikaansaamiseksi, ja periodivaatteita kuskattiin Puolaan Euroopan joka kolkasta. Filmin kohdalla tehtiin myös periaatepäätös: kaikki näyttelijät ovat tuntemattomia suuruuksia.

Ohjaaja Jan Komasa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

– En halunnut elokuvaan isoja nimiä, koska kansannousu itsessään on jo iso nimi. En ole siis tarvinnut muuta saadakseni näkyvyyttä, Komasa toteaa.

Väärä ohjaaja

Kansannousun oikeasti kokeneet henkilöt ovat kritisoineet elokuvaa liiasta erotiikasta ja aiheen romantisoinnista. Ja vaikka Jan Komasan edellistä filmiä, vuonna 2011 ilmestynyttä Suicide Roomia ovat kehuneet  niin Andrzej Wajda and Roman Polanskikin, tähän elokuvaan olisi kuulemma tarvittu ihan toisenlainen ohjaaja.

– Minulle tämä on ollut pään kuin työntämistä muurahaispesään. Olen kuullut etten ole ollut paras mahdollinen henkilö tähän tehtävään, ohjaajan olisi pitänyt olla vanhempi ja kokeneempi. Minulle on myös sanottu, ettei elokuva ole yhtenäinen kokonaisuus. Itse taas pidän siitä, että erilaisia genrejä sekoitetaan toisiinsa, se on ikään kuin tavaramerkkini. Tähän kaikkeen kuuluu tietenkin kansannousuun liittyvä poliittisuus, eli kriitikoiden mukaan en ole kuvannut sitä parhaalla mahdollisella tavalla, Komasa summaa.

Young & Beautiful

Mutta miksi ihmeessä elokuvan trailerin taustalla soi amerikkalaisseireeni Lana Del Reyn musiikki? Ohjaajan mukaan tämä oli markkinamiesten idea.

– Näin trailerin ja totesin, että voisiko tuon Lana Del Reyn jättää pois. Vastaus oli että ei, joten...