Gasum: Kaasuhankkeiden toteutuminen edellyttää riittäviä tukia

Suomen ja Viron pääministerit kertoivat maanantaina, että Suomeen suunnitellaan merkittävää nesteytetyn maakaasun eli LNG:n terminaalia, ja maiden välille aiotaan rakentaa kaasuputki. Gasumin toimitusjohtajan mukaan yhtiö panostaa paljon nesteytetyn maakaasun verkostoon.

Kotimaa
tankkilaiva merellä.
Coral Energy -LNG-alus. LNG-verkoston avulla myös Suomi voisi vähentää riippuvuuttaan Venäjän maakaasutuonnista.Gasum

Kaasuyhtiö Gasumin toimitusjohtajan Johanna Lammisen mukaan Etelä-Suomeen suunnitellun LNG-terminaalin koko ja investointien suuruus riippuu siitä, paljonko tukia hankkeelle saadaan.

– Näiden hankkeiden toteutumisen edellytyksenä on se, että ne ovat liiketaloudellisesti kannattavia. Tämä tietysti edellyttää paitsi Itämeren alueen kaasumarkkinoiden kehittymistä, myös sitä, että varmistetaan riittävät tuet hankkeille, Lamminen sanoi maanantai-iltana.

– Pitää varmistaa, minkälaisia tukimekanismeja tälle terminaalille olisi saatavilla. Sen perusteella selviää ajan myötä sijoituspaikka, koko, investointien suuruudet ja muut.

Suomen ja Viron pääministerit kertoivat maanantaina, että yhteisymmärrys pitkään kiistellystä LNG-terminaalin sijoituspaikasta on syntynyt: Suomi saa suuremman alueellisen terminaalin, Viroon suunnitellaan pienempaa jakelua ja huoltovarmuustarpeita varten.

Suunnitelmaan kuuluu myös Suomesta Viroon yltävä kaasuputki, pääministeri Alexander Stubb (kok.) kertoi.

Nesteytettyä maakaasua kuljetetaan erikoisvalmisteisilla laivoilla, putkessa puolestaan kulkisi tavallinen maakaasu.

Stubb arvioi, että näillä näkymin LNG-terminaali sijoitettaisiin Inkooseen. Lammisen mukaan myös Porvoon Tolkkinen on ollut edelleen esillä toisena mahdollisena paikkana.

Lamminen piti periaatepäätöksiä terminaalista ja kaasuputkesta erittäin myönteisinä.

– Nesteytetty maakaasuhan on hyvin puhdas vaihtoehto nimenomaan öljypohjaisille tuotteille, kun siirrytään hiilineutraaliin tulevaisuuteen. Me sijoitamme hyvin paljon nesteytetyn maakaasun verkostoon.

Lammisen mukaan Etelä-Suomeen rakennettava terminaali palvelisi ensi sijassa alueen teollisuutta, merenkulkua ja liikennettä sekä tarjoaisi vaihtoehdon Venäjältä tuotavalle kaasulle.