Kahden minuutin nauru vastaa 45 minuutin rentoutumista – "tarkoitus ei ole olla hauska"

Nauraminen voi tuoda apua pimeään ja kylmään talveen. Nauruun kannattaakin heittäytyä, vaikka ajatus saattaa tuntua hölmöltä. Nauraminen ei tarkoita sitä, että pitää olla hauska, muistuttaa naurujoogan opettaja.

Aamu-tv
Nauru Nicklas Wancke ja Anu Saari-Gomez.
Naurujoogaopiston rehtori Anu Saari-Gomez sanoo, että parin minuutin nauru vastaa kolmen vartin täydellistä rentoutumista. Hetken hekottelu joka päivä parantaisi myös monen työpaikan ilmapiiriä ja työtehoa.

Pitkä ja pimeä marraskuu ei monia naurata, mutta ainakin voi yrittää. Nauru rentouttaa, lähentää ihmisiä ja auttaa parantamaan keskittymiskykyä, kertoo Naurujoogaopiston rehtori ja master trainer Anu Saari-Gomez.

– Jos olet nauranut jonkun kanssa oikein kunnolla, niin hän on heti paljon mukavampi ja läheisempi ihminen.

Aivoille nauru tekee todella hyvää. Kahden minuutin nauru vastaa 45 minuutin rentoutumista.

Saari-Gomez muistuttaa, että nauraminen ei ole standup-komiikkaa. Harjoitusten tarkoituksena on nauttia pelkästä naurusta.

– Kollegani teki aikanaan komedian kanssa töitä ja hän sanoi, että tämä on niin paljon helpompaa, kun ei tarvitse enää olla hauska.

Talvella naurun hetkiä on vähemmän kuin kesällä, jolloin suomalaiset viihtyvät ulkona ja tapaavat ihmisiä. Siitä ei ole kyse, että suomalaiset olisivat huonompia naurajia kuin muut.

– Sähkövalot ja nykyinen elämä pakottaa siihen, että pitää olla aktiivinen ja tehdä koko ajan jotain, vaikka luonto olisi sitä mieltä, että nyt pitäisi ottaa rennommin. Olen kohta kymmenen vuotta tehnyt tätä työtä ja olemme mainettamme parempia naurajia, sanoo Saari-Gomez.

Heittäytyminen hölmöyteen pelottaa

Naurujoogaohjaajat eivät ole vastuussa kenenkään naurusta.

– Sanon aina, että tunneillani ei ole pakko nauraa, enkä syyttele ketään siitä, jos ei naura tarpeeksi tai nauraa liian kovaa. Olen huomannut, että joku joka ei ole oikeastaan koko joogatunnin aikana nauranut, tuleekin kiittämään tunnin lopussa.

Saari-Gomez kehottaa heittäytymään nauramiseen. Parhaimmassa tapauksessa ihminen oppii antamaan itselleen armoa vaikeissa tilanteissa. Nauru voi auttaa myös kiputiloihin.

– Kun uskaltaa heittäytyä edes hetkeksi siihen hölmöyteen, niin se laukaisee niin paljon, eikä ajattele itsestään niin vakavasti. Itselläni se on auttanut siihen, että vaikka tunnistan tekemäni virheet, niin en jää roikkumaan niihin.

Saari-Gomez muistuttaa, että tilanteen ollessa jo päällä, ei naurujoogasta ole apua. Esimerkkinä Saari-Gomez mainitsee yt-neuvottelut. Häntä pyydettiin pitämään tuntia työyhteisölle, jolla neuvottelut olivat käynnissä.

– Siitä tulee sellainen tunne, että niille ihmisille nauretaan. Nauramisen käyttäminen voimavarana pitää käyttää ennen kuin se tilanne on päällä.