Suomalaisella koivulla vuorataan kaasutankkereita – yhden laivan eristämiseen tarvitaan kokonaisen vaneritehtaan kuukauden tuotanto

Nesteytettyä maakaasua kuljettavat kaasutankkerit joudutaan lämpöeristämään, etteivät laivojen kyljet jäätyisi. Eristämisessä käytetään suomalaisesta koivusta tehtyä vaneria.

Coral Energy -LNG-alus. LNG-verkoston avulla myös Suomi voisi vähentää riippuvuuttaan Venäjän maakaasutuonnista. Kuva: Gasum

Nesteytetty maakaasu eli LNG on lyönyt läpi energiamarkkinoilla. Maailmanlaajuinen suosio perustuu muun muassa siihen, että nestemäiseksi jäähdytettyä maakaasua voidaan kuljettaa pitkiä matkoja laivoilla.

LNG:n kasvanut suosio suosii myös suomalaisia metsänomistajia. Vaneritehtaat nimittäin nielevät hyvällä ruokahalulla järeitä koivuja. Esimerkiksi UPM:n Joensuun tehtaassa tehtävästä vanerista merkittävä osa menee kaasutankkereiden eristämiseen.

Nesteytetyn maakaasun lämpötila on -163 celsiusastetta. Laivan kyljet olisivat jäässä ilman eristystä. Suomalaisen vanerin on huomattu olevan hyvä lämmöneristäjä.

– Aivan kuin kotona kylpyhuoneen seinät kaakeloidaan, tankin seinät vuorataan eristelaatikoilla kauttaaltaan, UPM:n Joensuun tehtaan johtaja Kimmo Wilska selittää.

Yhden kaasutankkerin eristämiseen tarvitaan Joensuun tehtaan kuukauden vanerituotantoa vastaava määrä.

– Käytännössä se tarkoittaa noin 250 täysmittaista rekkalastia paikallista koivua, Wilska hymyilee.

Joensuussa vaneria on tehty tankkereiden käyttöön reilusti yli 10 vuoden ajan. Pelkästään UPM:n vanerilla vuorattuja kaasutankkereita seilaa jo maailman merillä yli 200.

Suomi ja Viro ovat juuri tehneet periaatepäätöksenalueellisen LNG-terminaalin paikasta. Lisäksi maiden välille aiotaan rakentaa kaasuputki.