1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalaisella koivulla vuorataan kaasutankkereita – yhden laivan eristämiseen tarvitaan kokonaisen vaneritehtaan kuukauden tuotanto

Nesteytettyä maakaasua kuljettavat kaasutankkerit joudutaan lämpöeristämään, etteivät laivojen kyljet jäätyisi. Eristämisessä käytetään suomalaisesta koivusta tehtyä vaneria.

talous
tankkilaiva merellä.
Coral Energy -LNG-alus. LNG-verkoston avulla myös Suomi voisi vähentää riippuvuuttaan Venäjän maakaasutuonnista.Gasum

Nesteytetty maakaasu eli LNG on lyönyt läpi energiamarkkinoilla. Maailmanlaajuinen suosio perustuu muun muassa siihen, että nestemäiseksi jäähdytettyä maakaasua voidaan kuljettaa pitkiä matkoja laivoilla.

LNG:n kasvanut suosio suosii myös suomalaisia metsänomistajia. Vaneritehtaat nimittäin nielevät hyvällä ruokahalulla järeitä koivuja. Esimerkiksi UPM:n Joensuun tehtaassa tehtävästä vanerista merkittävä osa menee kaasutankkereiden eristämiseen.

Nesteytetyn maakaasun lämpötila on -163 celsiusastetta. Laivan kyljet olisivat jäässä ilman eristystä. Suomalaisen vanerin on huomattu olevan hyvä lämmöneristäjä.

– Aivan kuin kotona kylpyhuoneen seinät kaakeloidaan, tankin seinät vuorataan eristelaatikoilla kauttaaltaan, UPM:n Joensuun tehtaan johtaja Kimmo Wilska selittää.

Yhden kaasutankkerin eristämiseen tarvitaan Joensuun tehtaan kuukauden vanerituotantoa vastaava määrä.

– Käytännössä se tarkoittaa noin 250 täysmittaista rekkalastia paikallista koivua, Wilska hymyilee.

Joensuussa vaneria on tehty tankkereiden käyttöön reilusti yli 10 vuoden ajan. Pelkästään UPM:n vanerilla vuorattuja kaasutankkereita seilaa jo maailman merillä yli 200.

Suomi ja Viro ovat juuri tehneet periaatepäätöksenalueellisen LNG-terminaalin paikasta. Lisäksi maiden välille aiotaan rakentaa kaasuputki.

Lue seuraavaksi