1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Analyytikko: Nokia lähti hyödyntämään vahvaa kuluttajabrändiään

Yhtiö on vihjaillut julkaisevansa tuotteita relevanteissa tuoteryhmissä. Nyt elvytetään kuluttajabrändiä, sanoo analyytikko Mikael Rautanen. Hänestä olisi hukkaanheittoa jättää vahva brändi hyödyntämättä. Nokia ei ole tabletin valmistaja, joten riski on pieni, analyytikko toteaa.

Sebastian Nyström esittelee Nokian N1 -tablettia 18. marraskuuta. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Analyytikkotalo Inderesin analyytikko Mikael Rautanen ei yllättynyt Nokian uutuustabletin julkistamisesta.

Rautanen kertoo, että Nokia sanoi viime viikolla pääomamarkkinapäivillään moneen kertaan, että Nokian kuluttajatuotebrändi on heikentynyt ja tämä kehitys on pysäytettävä välittömästi. Yhtiö vihjaili julkaisevansa tuotteita relevanteissa tuoteryhmissä.

– Tämä on nyt yksi esimerkki siitä, miten Nokia lähtee hyödyntämään sitä suhteellisen tunnettua ja vahvaa kuluttajabrändiä. Brändi Nokialla edelleen on siitä huolimatta, että matkapuhelinliiketoiminta myytiin.

Rautanen muistuttaa, että Nokia ei ole laitevalmistaja vieläkään. Valmistaja on ulkopuolinen, suunnittelu Nokian.

Hänen mukaansa Android-tablettimarkkina oli jo kaksi vuotta sitten hyvin täynnä. Nyt markkina on paitsi hyvin täynnä, myös hyvin kilpailtu ja hyvin vaikea.

Tosin Nokian riski on melko pieni juuri sen takia, että Nokia ei ole itse laitevalmistaja, sanoo analyytikko. Hän arvioi, että tuote on kokeilunomainen ja kuluttajabrändiä elvyttävä.

– Yhtiöltä ei erityisemmin odotettu mitään merkittäviä kuluttajatuotteita, Rautanen muistuttaa eikä hän odota, että yritys suuremmin panostaa niihin.

Nokia luotiin uudestaan "nokkelilla ja nerokkailla yritysjärjestelyillä"

Rautasen mukaan jälkikäteenkin katsottuna Nokian Windows-strategia oli virhe, joka epäonnistui erittäin pahasti.

– Suorastaan nokkelilla ja nerokkailla yritysjärjestelyillä Nokia onnistuttiin luomaan uudestaan.

Lähitulevaisuus on pitkälti kiinni verkkoyksiköstä, pidemmällä ajalla suurimmat tuloskasvumahdollisuudet ovat patentti- ja teknologialiiketoiminnassa sekä Here-karttaliiketoiminnassa, mikäli älyautojen megatrendi jatkuu, katsoo Rautanen.

– Puhelimia ja älypuhelimia ei kannata odottaa Nokialta, mutta mahdollisesti mobiilikategoriaan liittyviä, Nokia-brändillä olevia kuluttajatuotteita tullaan vuoden aikana näkemään.

Olisi hukkaanheittoa jättää vahva brändi hyödyntämättä, analyytikko arvioi.