Tappavatko Spotify ja YouTube albumin?

Popmusiikkissa albumien merkitys on pienentynyt, sillä musiikkia kuunnellaan yhä enemmän yksittäisinä kappaleina netissä. Suoratoistopalvelut ovat tehneet musiikin kuuntelemisesta aiempaa biisilähtöisempää.

kulttuuri
CD-levy CD soitin.
Kalevi Rytkölä / Yle

Hip hop -trio TCT on julkaissut tämän vuoden aikana vasta kaksi singleä, joista toinen on kesähitti Rannalle. Kolmikon musiikkivideot ovat saaneet miljoonia katselukertoja YouTubessa.

Albumikin on suunnitteilla, mutta se ei ole nuorille musiikintekijöille enää välttämättömyys.

TCT.
Hip hop -trio TCT:n Tiahu ja T.L fiilistelevät kännykästä Sami Saaren kappaletta.Yle

– Tehdään musiikkia sinkku kerrallaan ja niistä kasataan sitten albumi. Albumi ei ole enää se, mihin artisti tähtää tai mitä hän alusta lähtien rakentaa, vaan se on enemmän kokoelma niistä sinkuista, sanoo TCT:n Tuomas Lehtinen eli T.L.

Viime vuosina popmusiikissa on menty kappaleet edellä. The Voice -radiokanavan musiikkipäällikön Jussi Mäntysaaren mukaan se on näkynyt etenkin elektronisessa tanssimusiikissa eli EDM:ssä.

– Varsinkin Aviciille, David Guettalle ja Calvin Harrisille singlet ovat se suola. Albumit ovat olleet biisien kokoelmia.

Rockmusiikissa albumia pidetään kuitenkin edelleen omana taidemuotonaan.

– Jos otetaan esimerkiksi Pink Floydin uusi levy, niin heillehän se on ihan luontaista tehdä albumi. Ei ole mitään järkeä julkaista yksittäisinä biiseinä kokonaisuuden osia, Mäntysaari sanoo.

Albumien suosio hyytyi USA:ssa

Yhdysvalloissa on tänä vuonna hämmästelty poikkeuksellisen vaisua albumimyyntiä. Alkuvuonna yksikään pitkäsoitto ei yltänyt platinalevyyn oikeuttavaan yli miljoonan kappaleen myyntiin. Vasta marraskuussa tuo raja ylittyi, kun laulaja Taylor Swiftin albumi 1989 _myi yhden viikon aikana yli miljoona levyä._

Syy albumien heikolle myynnille on Spotifyn ja muiden suoratoistopalveluiden kasvava suosio. Se on tehnyt musiikin kuuntelemisesta kappalekeskeisempää.

Tämän uskotaan korostuvan entisestään, kun YouTube-sivusto aloittaa oman suoratoistopalvelunsa myös Suomessa.

Jussi Mäntysaari.
Albumien merkitys pienenee tulevaisuudessa, uskoo The Voicen musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari.Yle

– Ehkä streamaus ja netti lähentävät meidät takaisin orgaanisempaan musiikinkulutukseen eli ihmiset kuuntelevat sitä, mitä haluavat eli yksittäisiä hittibiisejä, sanoo musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari.

– En usko, että albumi häviää, mutta sen merkitys pienenee tulevaisuudessa. Maailmassa on paljon sellaistakin musiikkia, jolle albumi on aika luontainen muoto. Albumikokonaisuuksia tullaan edelleen tekemään ja niillä on omat faninsa, mutta niiden merkitys pienenee, Mäntysaari jatkaa.

Artisti tarvitsee albumia uran rakentamiseen

Nykyisin popmusiikissa voi pärjätä yhdelläkin kappaleella. Suomessa tästä on esimerkkinä Musta Barbaari, joka reilu vuosi sitten julkaisi hitiksi nouseen kappaleen Salil eka, salil vika. Uusia kappalleita tai albumia ei ole kuulunut.

Yli 20 vuotta musiikkituottajana toimineen Gabi Hakasen mielestä muutamalla kappaleella ei pitkälle pötkitä. Hän sanoo, että artistin uran rakentamisessa albumi on erittäin tärkeässä roolissa.

– Kun artisti lähtee keikoille ja sillä on sinkku ja toinen, niin ohjelmisto on aika kapea. Artistit tarvitsevat materiaalia, jota esittää yleisölle. Jos sulla on vain yksi biisi, niin on aika vaikea myydä keikkoja.

Sony Musicin tuotantopäällikkönä työskentelevän Hakasen mukaan albumi myös määrittää artistin tai bändin kokonaisuutena. Hänen mielestään digitaaliset jakelukanavat eivät himmennä albumin hohtoa.

– Albumihan on täysin relevantti tuote tänä päivänäkin, mutta sen alusta saattaa olla sitten Spotify tai jotain muuta.

Musiikin kuluttamisen muutosta sanelevat etenkin nuoret, jotka kuuntelevat nykyään kappaleita kännykällä.

– Esimerkiksi 10-14-vuotiaat kuuntelevat musiikin sillä tavalla, että he laittavat YouTubesta videon kännykkässä pyörimään. He eivät välttämättä katso sitä videota, vaan kuuntelevat sen biisin. Se on heille luontainen tapa, Jussi Mäntysaari sanoo.