Menneen maailman loistoa ja vapautuneita naisia

Viron taidemuseon Kumun tämän syksyn suursatsaus on laaja art déco -näyttely. Kumussa on esillä satoja tyylisuuntaan liittyviä asusteita, kuten päähineitä ja koruja. Virossa ja Suomessakin tämän suuruusluokan muotinäyttelyt ovat harvinaisia.

kulttuuri
Marion Piirmets.
Projektipäällikkö Marion Piirmets art déco-muodin keskellä.Jussi Mankkinen / Yle

Hätkähdyttäviä kuoseja, kimalletta ja kiiltoa, salaperäisen idän lumoa, ajatonta tyylikkyttä. Tällaisista aineksista on art déco-muoti rakennettu. Ylenpalttisen glamourin lisäksi ensimmäisen maailmansodan jälkeen syntyneeseen tyylisuuntaan kuuluu yhteiskunnallisempikin puoli, nimittäin uuden modernin ja vapautuneen naisen muotokuva.

- Helman pituus on tärkeä asia, eli se on aika lyhyt, polveen asti. Tämä taas liittyi siihen että naisen liikkui, ajoi polkupyörällä ja pelasi tennistä. Lyhyehkö helma toi vapautuneen olon, näyttelyn projektipäällikkö Marion Piirmets kertoo.

- Uudentyyppiset naishahmot, kuten hieman miesmäinen la garconne- tyttö ja flapper girl saivat jalansijaa. En nyt ihan sanoisi tätä feministiseksi muodiksi, mutta nykynaisen pukeutumiselle art déco on ollut merkittävä esikuva. Ensimmäinen maailmansota oli kaikille valtava sokki, ja elämästä haluttiin nyt ottaa kaikki irti. Juuri tämä asenne näkyy selvästi art décossa.

Muotia haudan partaalta

Art déco haki vaikutteita myös varsin yllättävältä suunnalta, kuten arkeologiasta. Esimerkiksi vaatteista löytyvät geometriset ja aurinkomaiset kuviot viittaavaat usein muinaiseen Egyptiin.

- Tutankhamonin hauta löydettiin 1920-luvun alussa , ja kaikki mikä liittyi Kairoon ja Egyptiin oli tuolloin niin sanotusti kovaa valuuttaa - juuri sen hetken muotia, joka näkyi vaatteissa ja esineissä, Piirmets sanoo.

Nykymittapuunkin mukaan moderneja kuoseja saattoivat inspiroida aikakauden trendikkäimmät taidesuuntaukset, kuten kubismi ja fauvismi. Myös elokuvateollisuuden merkitys art décolle oli suuri. Pola Negrin, Gloria Swansonin ja monen muun diivan pukeutumista seurattiin tarkkaan.

- Vielä vuosikymmen ennen art décon kulta-aikaa mallia otettiin kuninkaallisten vaatteista, nyt katsottiin mitä filmitähdillä oli päällään, Marion Piirmets toteaa.

Art déco saattoi viedä muotia etenkin nykyajan näkökulmasta oudon ja makaaberin partaalle: vaatteiden valmistukseen käytettiin toisinaan apinankarvaa ja rotannahkaakin.

Mielikuvituksella ja eksotiikannälällä ei ollut rajoja.

Muotinäyttelyjä Suomeenkin

Kumussa on viime aikoina nähty runsaasti 1900-luvun alun taidetta, ja tähän muotihistorioitsija Aleksandr Vassiljevin kokoelmasta koottu suosittu art déco-näyttely onkin loogista jatkumoa. Sen tarkoituksena on myös laajentaa Kumun yleisöpohjaa.

- Tässä kalastellaan myös niitä ihmisiä, jotka eivät välttämättä tule taidenäyttelyyn. Sitten toivottavasti nuo ihmiset löytävät museon, he ovat kokeneet että täällä on jotakin kiinnostavaa ja tulevat sitten seuraavalla kerrallakin, museonjohtaja Anu Liivak toteaa.

Yleisömielipiteiden perusteella tämäntapaisia muotinäyttelyitä kaivattaisiin lisää Suomeenkin.

- Tämä varmasti vetäisi Suomessakin kauhean paljon ihmisiä. Naiset ainakin ovat kiinnostuneita tällaisesta näyttelystä, charlestonista ja art déco-aikakaudesta, Hämeenlinnasta Kumuun saapunut Maija-Liisa Kakko sanoo.