Ammattilobbaaja: Suomella vielä opittavaa lobbaamisessa EU:ssa

Viestintäyritys Miltton Networksin toimitusjohtaja Jussi Kekkonen uskoo, että suomalaiset luottavat liikaakin siihen, että tulokset puhuvat puolestaan. Tärkeämpää olisi kehittää pitkäjänteisempiä henkilösuhteita ja hankkia liittolaisia EU:ssa, sanoo Jyrki Kataisen erityisavustajana ennen toiminut Kekkonen.

Kotimaa
Jussi Kekkonen.
MTK:n Brysselin toimiston johtaja Simo Tiainen kommentoi Suomen ja EU:n välistä maitotukikiistaa ja sen taustoja Brysselistä katsottuna. Viestintätoimisto Milttonin toimitusjohtaja Jussi Kekkonen puolestaan arvioi suomalaisten lobbareiden kykyjä.

Toimitusjohtaja Jussi Kekkonen viestintäyritys Miltton Networksista uskoo, että suomalaisilla lobbaajilla on vielä opittavaa, mutta eteenpäin on jo menty.

– Sekä entinen että nykyinen pääministerimme ovat hoitaneet asiat EU:ssa hyvin ja heillä on poikkeuksellisen hyvät verkostot Brysselissä. Meillä Suomessa olemme kuitenkin luottaneet ehkä liikaakin siihen, että tulokset puhuvat puolestaan, hän sanoo.

Kekkosen mukaan tärkeää lobbaamisessa on pitkäjänteisyys.

– EU:ssa korostuu pitkäjänteisten henkilösuhteiden ja verkostoitumisen merkitys, siinä meillä on kiistatta edelleen parantamisen varaa. Veikkaan, että meillä on kuitenkin hyvät edellytykset tälle, Jyrki Kataisen erityisavustajanakin toiminut Kekkonen sanoo.

Kekkosen mukaan yltiösosiaalisuus ei ole lobbaamisessa pakollista.

– Tärkeintä on tuntea ihmisiä ja tahot, joihin pyrkii omassa toiminnassaan vaikuttamaan. Kontaktit, toimintaympäristön tuntemus ja liittolaisten hakeminen ovat myös erittäin tärkeitä asioita. Ei ole mitään hyötyä, vaikka kaikki faktat puhuisivat asian puolesta, jos ei löydä liittolaisia asiansa ajamiseksi, Kekkonen toteaa Ylen aamu-tv:ssä.