1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Naiseus, äitiys ja seksuaalisuus Työväen Näyttämöpäivien valokeilassa

Näyttelijä Taisto Reimaluoto on valinnut Työväen Näyttämöpäiville 13 esitystä 44 ehdokkaasta. Näiden lisäksi Näyttämöpäivillä nähdään kutsuttana esityksenä Juha Hurmeen Kun lesket lempivät.

Kuhmon Nykytanssi -ryhmä harjoittelee Mikkelin teatterin päälavalla esitystään "Kohtaa minut" vuonna 2013. Kuva: Yle / Juho Liukkonen
  1. Näyttämöpäivien punainen lanka

kietoutuu valitsijana toimineen Taisto Reimaluodon mukaan naiseuden, äitiyden ja seksuaalisuden ympärille.

– Nähdään voimakkaita puheenvuoroja esimerkiksi nuoresta naisesta, äidistä ja nuoren naisen kasvusta aikuiseksi. Teemoina on myös seksuaalisuus ylipäätänsä. Nämä ovat tärkeitä aiheita ja on mahtavaa, kun näitä käsitellään livenä. Ettei ole joku sähköinen formaatti, joka lyö yhden vaihtoehdon, johon ei pysty reagoimaan, Reimaluoto pohtii.

Valittujen esitysten valitseminen oli Reimaluodon omien sanojen mukaan tuskainen taival. Päätöksien syntymistä helpotti puhtaasti käytännöllinen lähestymistapa.

– Esityksiä on niin paljon, että horisontti häviää jossain vaiheessa ja huomaa, että ei ole enää kartalla. Ei itsensä kanssa eikä esitysten kanssa. Kun tutustuin esityksiin, tein merkintöjä. Vaikka kaikissa oli merkintöjä, niin silti lopussa melkein kaikki oli vielä mukana. Oikeasti siinä haluaisi jättää leikin kesken, koska kysymys on kuitenkin ihmisistä niiden esitysten takana. Siinä täytyi vaan sitten yrittää löytää hyvin käytännöllisiä asioita eli mahtuuko esitys lavoille, löytyykö hyvä esitystila tai onko muita samankaltaisia esityksiä. Myös miehityksen koko vaikutti, koska täytyy olla mukana myös pieniä esityksiä, Reimaluoto perustelee valintojaan.

Suomen kattava kokoelma esityksiä

Reimaluodolle oli tärkeää valita esityksiä ympäri Suomen.

– Vaikka on olemassa paljon sellaisia kaupunkeja, joissa on monta harrastajaryhmää, niin siitä huolimatta katsoin tätä koko maan kannalta.

Harrastajateattereissa on Reimaluodon mukaan monia viehättäviä piirteitä.

– Harrastajateatterit eivät yritäkään näyttäytyä ehjinä tai vahvoina. Homma ontuu, kompastelee, on välillä hosuvaa ja välillä taas liian hidasta. Niissä välikkeissä näkyy kuitenkin ihminen. Paitsi se esiintyjä, mikä on äärettömän arvokasta ja viehättävää, niin näkyy myös se kulttuuri. On tunnistettavissa, miltä paikkakunnalta se esitys on tullut, ja silloin näkyy paikallisia asioita aina. Murteet tulevat tietenkin läpi, vaikka olisi kyseessä mikä klassikko, Reimaluoto hymyilee.

Työväen Näyttämöpäivien lavalle nousee myös paikallista väriä. Mukaan on valittu Mikkelin Poikateatterin työryhmän esitys Keholla millä hyvänsä. Pieksämäeltä näyttämöpäiville valittiin Satelliittiteatterin esitys Persialainen syreeni. Etelä-Savon omat ryhmät ovat Reimaluodon mukaan tavoittaneet hyvin nykymaailman menon.

– Poikateatteri on täynnä virtaa ja nuoruutta ja Pieksämäen teatteri on taas täynnä virtaa ja vanhuutta. Kumpikin on aikansa kuva, ihan tätä päivää. Syreenissä yritetään päästä yhteyteen jonkun kanssa, ettei yksinäisyys ole niin valtavaa. Pojat taas touhuavat porukassa yksinään, kun kukaan ei osaa ratkaista tilannetta. Siinä on valtavan hienoja esimerkkejä, kun ihminen poukkoilee, kun ei vastausta heti löydy.