1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Tampereen taidemuseon TR1 Taidehallissa eletään lopun alkua

Tampereen taidemuseon TR1 Taidehallin taru päättyy suomalaista asekeskustelua ja Syyrian sotaa käsitteleviin näyttelyihin. TR1 suljetaan vuodenvaihteessa säästösyistä.

kulttuuri
TR1, näyttely
Antti Eintola / Yle

Tampereen taidemuseon TR1 Taidehallissa oltiin perjantai-iltana kaksijakoisissa tunnelmissa. Toisaalta juhlittiin uuden näyttelyn avajaisia. Toisaalta oli suru Finlaysonin alueella sijaitsevan taidetilan sulkemisesta.

– Tämä jättää suuren loven siihen, miten kuvataiteita esitellään tässä kaupungissa. Tietysti Tampereella on aika paljon museoita, mutta ne eivät pysty korvaamaan sitä, mitä täällä on esitelty, sanoo näyttelypäällikkö Tapani Pennanen.

Pennanen ottaa esimerkiksi Valokuvakeskus Nykyajan, joka on järjestänyt näyttelyitä TR1:ssä.

– Heillä ei ole toistaiseksi tiedossa, missä he Tampereella jatkavat näyttelytoimintaa, Pennanen sanoo.

Koulusurmista kuvin ja elokuvin

TR1:ssä avautuu lauantaina kahden näyttelyn kokonaisuus. Toinen on Harri Pälvirannan näyttely nimeltään ASE.doc/GUNS.doc. Toinen on syyrialaisen valokuvaajan Issa Touman Kuolleiden kaupunkien muistoja.

Kun näyttelyt päättyvät vuodenvaihteessa, myös TR1:n taru päättyy. Syksyllä Tampereen kaupungin museopalvelut kertoi, että tiloista luovutaan taloudellisista syistä.

Pälvirannan näyttely koostuu vuosina 2010–2014 tehdyistä teoskokonaisuuksista. Teosten aiheina ovat muun muassa koulusurmat ja aseisiin liittyvä uutisointi.

Pälvirannan uusin työ on noin puolituntinen videoteos, jossa kahdeksalle näyttelijälle on kirjoitettu keskustelu aseiden käytöstä.

Videolla on viisi aseiden käyttöä puoltavaa ja kolme vastustavaa ihmistä. Joukossa on muun muassa tutkija, ministeri, metsästäjä ja asealan edustaja. Pälviranta teki käsikirjoituksen erilaisista lähteistä kerätyn monisatasivuisen aineiston pohjalta.

– Keskustelu on jollain lailla järkeenkäypää, mutta puheenvuorot menevät toistensa ohi. Tämä antaa hyvän kuvan suomalaisesta yhteiskunnallisesta keskustelusta ylipäätään. Huudamme omia asioitamme emmekä välitä kuunnella toisia, Pälviranta sanoo.

Syyrian sodan arkea kadun tasolta

Aleppolainen Issa Touma puolestaan tutkii valokuvissaan sitä, miten sota on muuttanut syyrialaisten arkielämää. Taiteilijan mukaan tositarinat ovat kaduilla eivätkä mediassa.

– Kolme vuotta media on näyttänyt vain kuolleita ihmisiä, vaikka todellisuudessa myös sota-alueella on elämää. Ihmiset yrittävät selvitä ja rakentaa tulevaisuutta jopa pommitusten alla, Touma sanoo.

Näyttely koostuu Syyrian Aleppossa ennen sotaa ja sodan aikana otetuista valokuvista. Näyttelyn on kuratoinut Marita Muukkonen Perpetuum Mobilesta.

Issa Touma oli Tampereella alkusyksystä järjestetyn Backlight'14 -valokuvataidetapahtuman kansainvälisen juryn jäsen.

Lue seuraavaksi