Pohjolan Liikenne vähentää Kymenlaaksossa

Yt-neuvotteluiden tuloksena vähennetään enintään 16 henkilötyövuotta. Samalla yhtiö uudistaa palveluverkkoaan. Kotkan paikallisliikenteen varhaisaamun ja iltaliikenteen vuoroja vähennetään. Pikavuoroliikenteessä puolestaan yhteydet Kotkasta Helsinkiin nopeutuvat.

Kotka
Pohjolan Liikenne Imatra varastettu linja-auto Bussi
Kare Lehtonen/Yle

Bussiyritys Pohjolan Liikenne järjestelee toimintaansa uudelleen Kymenlaaksossa Kotkan-Haminan alueella.

Yt-neuvottelut päättyivät torstaina. Yhtiö vähentää henkilöstöstä enintään 16 henkilötyövuotta, kun alkuperäinen neuvottelutavoite oli 25 henkilötyövuotta. Yhtiöllä on Kymenlaakson ja Imatran alueella yhteensä 122 työntekijää.

Vähennykset pyritään hoitamaan eläkejärjestelyin, osa-aikaistamisin ja tehtäväjärjestelyin. Myös työntekijän työpaikkakunta voi vaihtua. Irtisanomisiakaan yhtiö ei sulje pois.

– Niitäkin varmasti joudutaan käyttämään, mutta toivottavasti mahdollisimman vähän, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo.

Neuvotteluiden taustalla on muuttunut markkinatilanne, kun yhtiön hoitamaa Kotkan paikallisliikennettä ja Kotka-Helsinki -pikavuoroliikennettä uudistetaan.

– Olennaista on, että Kotka-Helsinki -vuoroista tulee nopeita, Alanko sanoo.

Jatkossa yhtiö liikennöi Kotkasta Helsinkiin kahdessa tunnissa, kun vuorot eivät enää kierrä Porvoon kautta. Itäkeskuksen kautta vuorot ovat lakanneet kiertämästä jo aiemmin. Tähän asti matka Helsinkiin on kestänyt noin kaksi ja puoli tuntia.

Vuorot eivät juuri vähene, mutta niiden aikataulua järkeistetään.

– Pikavuoroliikenne on muuttunut markkinaehtoisemmaksi. Tarveharkinta ja luvanvaraisuus ovat päättymässä. Tarjontaa on tullut merkittävät lisää, ja omaa kokonaisuutta pitää järkeistää ja rakentaa uusiksi, Alanko sanoo.

Kotkan paikallisliikenteessä puolestaan yhtiö vähentää varhaisaamun ja iltaliikenteen vähän käytettyjä vuoroja.