Vihreää nuolta odottava seisottaa liikennettä risteyksessä

Liikennevalojen säätäminen on jatkuvaa työtä, jossa pitää arvailla autoilijan tuntemuksia.

Kotimaa
Kangasala uudet liikennevalot
Petri Aaltonen / Yle

Tampere-Kangasala -tiellä on syksyn aikana tehty liikennevaloissa hienosäätöä, jossa yritetään saada busseille pitempi vihreä ja muu liikenne sopusointuun. Lentolan kauppakeskuksen risteys on yksi ELY-keskuksen työn kohteesta. Siinä uudet valot herättivät kuitenkin aluksi hämmennystä.

Risteyksessä muutettiin Kangasalan suunnalta Mäkirinteen tielle kääntymistä. Oikealla kääntyvän autoilijan ei enää tarvitse odottaa vihreää nuolta, vaan hän voi kääntyä jo kun vihreä valo eli pallo-opastin palaa. Tätä eivät kaikki autoilijat ainakaan vielä ole hoksanneet, vaan odottavat nuolta. Se saa takana olevat tööttäilemään, mitä ei suomalainen autoilija kovin herkästi tee.

Tässä tapauksessa oikealle käätyvän on toki varottava suojatien ylittäviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Remontti jatkuu

Tampereen seudun liikennevalot ovat peräisin 80-luvulta. Niitä ohjaavat tietokoneet ovat ulko-olosuhteissa. Siksi Pirkanmaan alueella on sekä liikennevalotolppia että vanhoja liikennevalo-ohjelmia säädetty.

Kaikkiaan Kangasalla on uusittu viidet eri liikennevalot Liutuntien ja valtatie 12:n itäisen rampin välisellä osuudella.

– Säätäminen jatkuu sillä kokonaisuus on tällä hetkellä tilkkutäkki, joten vihreä aalto ei aina toteudu. Seuraavaksi suunnataan katseet kohti Lempäälää, kertoo liikennesuunittelija Kari Korpela Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Valojen on tunnuttava järkeviltä

Kun ihminen istuu autossaan ja punainen valo palaa eikä ketään näy mailla halmeilla, on houkutus ajaa punaista päin suuri. Mikäli näitä tilanteita tulee toistuvasti eteen lisääntyy epäluottamus liikennevaloja kohtaan.

Tämä on myös yksi lähtökohta liikennevalojen suunnittelussa kun ELY-keskuksessa alettiin viitisen vuotta sitten systemaattisesti uusimaan liikennevaloja.

– Palauttesta pääteltiin, että jos valoissa on autoilijan kannalta jokin hölmöys, niin se lisää punaista päin ajamista. Toistuessaan tilanne johtaa liikennemoraalin höltymiseen, arvioi liikennesuunittelija Kari Korpela.

Palaute on tärkeää liikennevalojen suunnittelussa. Sitä ei kuitenkaan tule tarpeeksi, sanoo Korpela.

– Kaikki asiallinen palaute käsitellään. Itsekin seuraan lehdistä ja radiosta tullutta palautetta. Hyvässä palautteessa on tiedot paikasta ja ajasta. Silloin siihen voidaan puuttua.