Sipilän kakkara 2.0 – keskustan avain Suomen nousuun

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä innosti omiaan vaalivoittoon esittelemällä uutta "kakkaraansa". Itse rakennellusta kiekosta voi pahanilkinen nähdä myös poliittisia piiloviestejä, vaikka Sipilä kaikki viittaukset kiistikin.

politiikka
Juha Sipilä esittelee uuden organisaatiokakkaran Keskustan puoluekokouksessa Porissa 22.11.2014.
Juha Sipilä (kesk.) esitteli Porissa kokoontuneelle puoluevaltuustolle uutta "kakkaraansa".Antti Laakso / Yle

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä innosti omiaan vaalityöhön Porissa pidetyssä puoluevaltuuston kokouksessa.

Varsinaisten vaaliteemojen lisäksi Sipilä esitteli uutta "organisaatiokuumemittariaan", joka vaikuttaa hänen kakkaransa päivitetyltä versiolta. Kakkara on Sipilän puinen, itse väsätty tavaramerkki, jonka hän lanseerasi vuonna 2013.

Ensimmäinen kakkara oli poliittinen ja siinä oli neljä kulmaa: julkinen talous, talouskasvu, huolenpito ja vastuunotto. Uudempi kakkara painottaa organisaatiota.

Nelikenttä kakkarassa

Kakkarassa on neljä reunustaa, joiden välille kakkaran nuoli voi asettua: luovuus, huuma, ylpeys ja apatia. Sipilän mukaan organisaatio siirtyy aina asteittain yhdestä väliköstä seuraavaan.

– Organisaation vetäjän on pidettävä huolta siitä, että viisari on suurinpiirtein puoli yhdessätoista eli huuman ja luovuuden välimaastossa, Sipilä sanoi.

Suomen Sipilä asemoi apatiaan, josta hänen visioidensa mukaan keskusta vie isänmaan uuteen kukoistukseen.

– Apatian tilassa vaaditaan poikkeuksellista yhteistyöstä. Tarvitaan yhteiskuntasopimus ja yhteistyön henkeä, jotta apatiasta päästään ylös.

Organisaatiokakkaran kentistä huuman ja ylpeyden väliin sijoittuu sininen, ylpeyden ja apatian väliin punainen ja luovuuden ja huuman väliin vihreä väri.

Sipilä vakuutteli yleisölle, että väreistä ei voi tehdä poliittiseen symboliikkaan liittyviä johtopäätöksiä. Keskustan puoluevaltuusto purskahti tämän huomautuksen kuultuaan nauruun ja antoi raikuvat aplodit.