Tässä syy siihen, miksi luistelet suojatiellä

Suojatien valkoiset raidat saavat ketteränkin tasapainon välillä horjumaan. Yle Turku selvitti, miksi raidat ovat niin liukkaat.

liikenne
Jalankulkijoita suojatiellä.
Jyrki Lyytikkä

Arkikokemuksen mukaan suojatiet ovat liukkaita etenkin talvella. Suojatien tekijä pystyy kohtuullisen helposti vaikuttamaan suojatien valkoisten raitojen pitävyyteen. On kuitenkin yksi asia, jolle maalari ei voi mitään.

– Suojatien pinnalle ripotellaan kvartsihiekkaa tai lasihelmiä lisäämään pitoa. Se voi lähteä vilkkaalla tiellä yhdessä talvessa. Autojen nastarenkaat kuluttavat

Helsingin keskustassa suojatiet on uusittava joka vuosi. Turussa uusitaan kolmasosa suojateistä vuosittain.

sen, kertoo tiemerkintäalan yritys Hot Mix Oy:n hallituksen puheenjohtajan Tapani Ritamäki.

Myös teiden jatkuva auraus kuluttaa raitoja etenkin talvisin. Valituksia liukastelusta ei kuitenkaan tule kauhean usein – ainakaan suojateiden tekijöille.

– Yksi mopoilija kaatui niin, että otti meihin yhteyttä. Onneksi siitä selvittiin ilman henkilövahinkoja. Se taisi olla vuonna 2010.

Tiemerkinnöille 26 sivua laatuvaatimuksia

Tästä huolimatta suojateiden turvallisuuteen panostetaan: Liikennevirastolla on tiemerkintöjä, muassa muun suojateitä, varten 26 sivua laatuvaatimuksia. Raidan pitää esimerkiksi olla vähintään kolme milliä paksu ja riittävän valkoinen.

Liukkauttakin on ajateltu. Suojatien pitää täyttää tietyt kitkavaatimukset. Kitka-arvoa pitää myös seurata.

– Liukkautta seurataan kitkamittarilla. Merkintämateriaalit ovat tänä päivänä niin laadukkaita, että kitka-arvolle asetetut raja-arvot täyttyvät, vaikkei edes lisättäisi kvartsihiekkaa tai lasihelmiä. Koskaan en ole nähnyt, että kitka-arvot alittuisivat. Siihen en osaa ottaa kantaa, ovatko raja-arvot riittäviä.

Hot Mix maalaa joka vuosi noin 60 000 neliötä suojatietä. Se tekee Ritamäen arvion mukaan 5 000 ylityspaikkaa. Eniten hommia riittää kaupunkien keskustoissa.

– Vähälumisena talvena tiemerkinnät kestävät paremmin, koska kunnossapitotyöt eivät kuluta merkintöjä. Helsingin keskustassa suojatiet on uusittava joka vuosi. Turussa uusitaan kolmasosa suojateistä vuosittain. Pienissä taajamissa, vähäliikenteisillä pikku teillä, suojatiemerkinnät voivat kestää useita vuosia.