Kioskirakennukset muuttuvat parturi-kampaamoiksi – "Parkkiongelmat katosivat"

Grillikioskit, joista haettiin ennen lihapiirakka kahdella nakilla ja koppa olutta, ovat nyt yhä useammin parturi-kampaamoja. Koko ja sijainti ovat yleensä juuri sopivat uuteen liiketoimintaan.

Kotimaa
Yrittäjät Marja Luhio (vas.) ja Eila Varonen.
Janne Ahjopalo / Yle

Kun moni kioski on lyönyt viime vuosina lapun luukulle, ovat parturi-kampaajat huomanneet hetkensä tulleen. Valtakunnallista tilastoa parturi-kampaamoiksi muuttuneista kioskeista on vaikea löytää, mutta esimerkiksi pelkästään Joensuussa on puolenkymmentä ex-kioskia hiusyrittäjien hallussa.

Joensuulaiskampaamo on toiminut elintarvikekioskin tiloissa nyt yhdeksän vuotta, ja rakennuksen omaksi ostaneet yrittäjät hehkuvat tyytyväisyydestä. Esimerkiksi neliömäärä on juuri sopiva.

– Entisissä tiloissa meillä on pysäköintiongelmia. Naapurit myös valittivat melusta, mitä emme kyllä oikein vieläkään ymmärrä, kertovat Eila Varonen ja Marja Luhio.

Oman liikerakennuksen hyviä puolia ovat asiakkaille tarjottavat maksuttomat parkkipaikat.

Yrittäjät Eila Varonenja Marja Luhio.
Janne Ahjopalo / Yle

– Olemme aivan pääväylän vieressä näkyvällä paikalla, ja bussipysäkkikin on vieressä.

Kauppakeskuksissa hiusyrittäjät joutuvat monesti sitoutumaan kauppakeskuksen aukioloaikoihin, mikä voi tietää pyöreitä päiviä. Sen sijaan omassa kiinteistössä aukiolot voi määritellä itse.

Olemme aivan pääväylän vieressä näkyvällä paikalla, ja bussipysäkkikin on vieressä.

Eila Varonen ja Marja Luhio

– Ehkä tämä kiinteistö on meille tietynlainen siemenperuna, kun jäämme eläkkeelle. Tai jospa tämä onkin vanhuuden koti, naurahtaa Marja Luhio. Yksi huonokin puoli löytyy kioskirakennuksen muuttamisesta parturi-kampaamoksi. Remontointia lattiasta kattoon edelsi byrokratiarumba.

– Yllättävän paljon oli paperisotaa virastojen kanssa, ja siihen meni rahaa. Nyt harmittaa enää alaa kurittava kiristynyt arvonlisävero.