Saastuttavat autot halutaan pois liikenteestä rahalla

Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla. Autokannan uusiutumista aiotaan vauhdittaa romutuspalkkiokokeilulla. Puoli vuotta kestävä kokeilu alkaisi ensi vuoden heinäkuussa.

Kotimaa
Romuauto päätyy kierrätykseen.
Yle/Juha Korhonen

Vanhan auton vaihtamisesta uudenkarheaan menopeliin saattaa saada ensi vuonna pienen porkkanan. Jos hallituksen esittämä romutuspalkkiokokeilu hyväksytään eduskunnassa, yli 10 vuotta vanhan auton romuttamisesta saisi 1 500 euroa alennusta uuden auton hinnasta.

– Ei riitä meidän autoon. Meillä on niin paljon kalliimpi auto tuo vaihtoauto, että ei menis tuhanteen viiteensataan missään tapauksessa ei, naureskelee Kotkassa autokaupoilla ollut Tuula Pylvänäinen.

Kaikki on positiivista mitä ikinä autokauppaan saadaan

Jari Kivelä

– Kaikki on positiivista mitä ikinä autokauppaan saadaan. Viimeiset kuusi vuotta autokanta on vanhentunut selvästi, kun uusia autoja on myyty noin 100 000. Tervetulleita kaikki tällaiset uudistukset mitkä elvyttäisi Suomen autokauppaa, nyökyttelee autotalon päällikkö Jari Kivelä Kotkan Delta Autosta.

Tuhannet autot ovat kypsiä romutettavaksi

Suomen autokanta on Länsi-Euroopan vanhin. Kaakkois-Suomen liikenteessä olevien autojen keski-ikä on yli 11 ja puoli vuotta. Enemmän kuin joka kymmenes auto on yli 20 vuotta vanha. Sen lisäksi liikennekäytöstä poistettuja autoja takapihoilla ja autotallien perillä on arviolta 10 000. Potentiaalista romutettavaa siis löytyy

– En usko, että tämä 1500 euroa aiheuttaa mitään valtavaa lisäystä. Jonkin verran varmasti lisää romutusta, mutta kyllä joka tapauksessa puhutaan koko Suomen alueella tuhansista kuin kymmenistä tuhansista autoista, arvelee kierrätysyhtiö Kuusakosken yhteiskuntasuhteiden johtaja Risto Pohjanpalo.

Romutuspalkkion tarkoitus on edistää autokannan uusiutumista ja vanhojen autojen kierrätystä. Autokannan nuorentuminen vaikuttaa liikenteen päästöihin ja liikenneturvallisuuteen.