Jäätä ja lunta tuulilasissa – etikkasuihku ja magneettipeitto edullisia konsteja välttää skraappaaminen

Tuulilasin pakkas- ja lumisuojaksi on onneksi olemassa useita konsteja. Edullisin kotikonsti on etikkavesi. Vanhojen vällyjen tilalle on saatavissa myös magneettinen tuulilasinsuoja. Kalliimpia ratkaisuja ovat lämmin autotalli ja kokonaan lämpiävä tuulilasi.

ilmiöt
jäinen auton tuulilasi
Matti Kauvo / Yle

Autoilijaa ei useinkaan naurata lumisateisen pakkasyön jälkeisenä aamuna. Auton saa kaivaa esiin lumikasan alta, tuulilasi on jäässä ja on niin kiirekin, ettei oikein ehdi putsata autoa kunnolla.

Jään raaputtamisen tuulilasista voi välttää monilla konsteilla. Lämmin autotalli on tietysti paras suoja lunta ja pakkasta vastaa. Kylmä autotalli tai –katos pitää ainakin lumen loitolla lasista.

Perinteisiä tuulilasin suojia ovat vanhat viltit, peitot ja jopa porontaljat. Autotarvikeliikkeet myyvät myös monenlaisia tuulilasin suojapeitteitä. Noin kahdeksalla eurolla saa myös pullon lasipinnoitetta, joka estää vesipisaroiden tarttumisen lasiin kesällä ja helpottaa huurteen poistoa talvella.

Etikkasuihku tuulilasiin

Nettiavaruudessa on blogeissa ja keskustelupalstoilla kiertänyt edullinen kotikonsti estää lasin jäätyminen: etikkavesiliuos ja suihkupullo.

Noin puolen litran väkiviinaetikkapullo maksaa puolitoista euroa, suihkepullo kolme neljä euroa ja vettä löytyy hanasta.

Etikkaa käytetään usein ruoanlaitossa, siivouksessa ja pyykinpesussa. Etikka toimii yllättäen myös auton tuulilasin pakkassuojana. Sekoita kolme osaa etikkaa yhteen osaan vettä. Suihkuta seosta tuulilasiin ja saat pariksi viikoksi pakkassuojan.

Etikka valmistuu viinin tai väkiviinan alkoholin hapettuessa etikkahapoksi. Suomessa eniten käytetty kirkas väkiviinaetikka on veden ja etikkahapon sekoitus.

Magneettinen pakkas- ja lumisuoja

Jyväskyläläinen Puttipaja on syksystä 2012 alkaen valmistuttanut ja myynyt magneettisia tuulilasin suojia. Puttipaja on 40 vuotta valmistanut kynttilöitä Vaajakoskella sekä maahantuonut sisustustuotteita.

Toimitusjohtaja Terttu Kilpinen kertoo, että tuulilasinsuoja jäi hänen edesmenneen miehensä Hannun viimeiseksi tuotekehitykseksi.

– Hannulla riitti ideoita ja hän teki paljon tuotteiden protokappaleita. Tuulilasin suojan idean Hannu sai joillakin messuilla nähtyään magneettituotteita. Meillä oli auton tuulilasin suojana vanha viltti ja sille Hannu alkoi kehittää kätevämpää vaihtoehtoa, muistelee Kilpinen.

Magneettisen tuulilasisuojan prototyyppi valmistui keväällä 2012. Hannu kiersi sitä kauppaamassa jälleenmyyjillä ja ennakkotilauksia kertyi sen verran, että ensimmäinen erä tilattiin kiinalaiselta valmistajalta.

– Sieltä löytyi edullisin työ ja materiaali, Suomessa valmistaminen olisi tullut aivan liian kalliiksi, kertoo Terttu.

Hannu haaveili tuotteen viemistä kaikkiin pohjoismaihin.

Terttu Kilpinen

Magneettisuojat tulivat myyntiin 2012 syksyllä. Hinta on asettunut 12 euroon. Hannu ehti nähdä viimeisen tuotteensa alkusuosion. Vuotta myöhemmin Hannu menehtyi vakavaan sairauteen.

Tänä syksynä Puttipaja tilasi lasisuojia 15.000 kappaletta ja ne ovat miltei kaikki jo myyty. Oman myymälän lisäksi suojan ovat ottaneet myytäväksi mm. SPR, Halpahalli –ketju sekä ABC-huoltoasemaketju.

– Hannu haaveili tuotteen viemistä kaikkiin pohjoismaihin, mutta se työ jäi kesken, kertoo Terttu Kilpinen.

Magneettinen lasisuoja kiinnittyy seitsemällä kangaspäällysteisellä magneetilla tuulilasin reunojen metalliin eikä kuminauharipustuksia tarvita. Suoja peittää pyyhkimet ja ilmanottoaukot. Varkauden estämiseksi suojan liepeet voi ”lukita” ovien väliin.

Lohkolämmitin ja sisätilalämmitin

Moottorinlämmitin eli lohkolämmitin ja sisätilalämmittimen yhdistelmä on myös toimiva konsti helpottaa liikkeellelähtöä pakkasaamuina. Lohkolämmitin helpottaa auton käynnistymistä ja säästää siinä sivussa moottoria ja polttoainetta. Lohkolämmitin saa virran sähköpistokkeesta lämmityskaapelin avulla.

Auton sisätilalämmitin haaroitetaan lohkolämmittimen sähköjohdosta. Lämmitin sulattaa auton ikkunat kovemmillakin pakkasilla. Lämmittimiä löytyy monenkokoisia ja –tehoisia.

Erillisellä ajastimella lohko- ja sisätilalämmittimen voi ajastaa päälle ja pois haluamanaan aikana.

Polttonestekäyttöiset vesikiertolämmittimet

Jos sähköverkkoa ei ole, niin auton saa lämpimäksi polttonestekäyttöisellä vesikiertoisella lämmittimellä, joista tunnetuimmat merkit ovat Webasto ja Eberspächer. Lämmittimet maksavat 500 eurosta tonniin. Asennuksen kanssa hinta pompsahtaa puoleentoista tuhanteen euroon.

Vesilämmitin lämmittää sekä moottorin että ohjaamon. Se kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa, joka lämpiää lämmönvaihtimen avulla. Lämpöä virtaa auton oman lämmityslaitteen puhaltimen kautta myös auton sisätiloihin. Tarvitsemansa virran vesilämmitin ottaa auton akusta ja polttoaineen auton tankista. Vesilämmitin säästää moottoria kuluttavilta kylmäkäynnistyksiltä.

Lämmitin kuluttaa auton akkua, joten suositus on ajaa autolla suunnilleen yhtä pitkään kuin sitä on lämmitetty – ellei auton lohkolämmittimessä ole mukana akun laturia.

Kellokytkimen tai kaukosäätimen avulla vesilämmittimen voi käynnistää ennakkoon ennen liikkeelle lähtöä.

Polttonestekäyttöisten rinnalle on tullut myös ilmalämmittimiä. Se toimii erillään moottorista ja soveltuu hyvin mm. kuorma-autojen ohjaamoille ja veneisiin.

Tuulilasin sisään integroitu lämmitys

Mukavuudenhaluisille on tarjolla autoja, joissa on tuulilasin lämmitin lasin sisällä. Normaalin tuulilasin hintaan verrattuna lämpölasien hinta on moninkertainen. Tuulilasin lämmitys kytketään päälle auton konsolin painikkeella. Lasi lämpenee, huurre ja jää sulaa vedeksi ja se voidaan pyyhkiä tuulilasinpyyhkimillä. Tuulilasi lämpiää lasiin tasaisin välein integroiduilla, ohuilla lämmityslangoilla. Ne kattavat koko lasin pinta-alan. Viimeisin keksintö on lasikerrosten välissä oleva kalvo, joka hoitaa lämmityksen. Sulatuksen lisäksi tuulilasin lämmitin poistaa nopeasti huurun auton sisältä ja tepsii myös silloin, kun taivaalta tulee alijäähtynyttä vettä tuulilasiin.

Koko lasin kattavia lämmittimiä on mm. Fordeissa, Skodissa, Volvoissa, Volkswageneissa ja Jaguareissa. Monissa merkeissä on joko vakio- tai lisävarusteena tuulilasin alareunan lämmitin. Lähinnä se irrottaa jäätyneet pyyhkijät lasista.

_Juttua täydennetty 26.11. klo 6.15: Lisätty Mistä on kyse -osioon täsmennys: "ulkoista sähkönlähdettä". _