Näkökulma: Sotesta "valmista" taas kerran – tuleeko aikuisten oikeesti tällä hallituskaudella?

Sote- järjestämislakiesitys julkaistiin tänään. Jälleen yksi paperi on valmistunut. Ensi viikolla annetaan hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi eduskunnalle, kaikkine perustuslakiongelmineen. Sitä, tuleeko tästä sotesta valmista tämän eduskunnan aikana, ei tiedä kukaan.

Kotimaa

Tämänpäiväinen esitys pitää sisällään viisi sote-aluetta ja 19 tuottamisvastuualuetta. Suurin muutos nykyiseen on se, että vastuu terveyspalveluista siirtyy pois kunnilta sote-alueille.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vanhan ihmisen hoitoketju terveyskeskuslääkärin vastaanotolta sairaalaan ja sieltä kotipalvelujen turvaamana kotiin on yhden tahon, eli tuottamisvastuualueen vastuulla. Tässä mallissa uudistukselle asetettu integraatiotavoite siis toteutuu. Aiemmin hoidosta vastasivat sekä kunta että sairaanhoitopiiri.

Tuottamisvastuualueet ovat nyt riittävän suuria ja mahdollistavat tehokkaamman hoidon järjestämisen kuin nykyään.

Hallintohimmelit

Hallinnon tasoja on kolme: kunta, tuottamisvastuualue, sote-alue ja tavallaan neljäntenä vielä sosiaali- ja terveysministeriökin. Uudistuksen tarkoitus oli purkaa hallintoa ja päästä eroon kuntayhtymistä. Toisin kuitenkin kävi. Tuli kaksiportainen kuntayhtymämalli. Kuntayhtymiä ovat niin sote-alueet kuin tuottamisvastuualueetkin.

Muunlainen malli ei ollut poliittisesti mahdollista. Yksinkertaisempia vaihtoehtoja olisi kyllä ollut, ja niitä parlamentaarisen ohjausryhmän jäsenille tarjottiin viimeiseen asti, mutta ne eivät kelvanneet. Aika loppui, kuten tämän uudistuksen kohdalla aina.

Perustuslakiongelmista ei ole otettu opiksi

Miltei tasan vuosi sitten ministeri Huovinen (sd.) otti vastaan Orpon työryhmän linjausten perusteella laaditun ensimmäisen järjestämislakiluonnoksen. Paperin, josta esitystä valmistellut työryhmä itsekin sanoutui irti. (Sote-uudistuksen valmistelussa tämäkin on mahdollista.) Se oli myös paperi, jossa oli, yllätys, yllätys, perustuslakiongelmia.

Miksi tästä ei otettu opiksi? Miksi puheenjohtajien ehdotuksen pohjalta laadittavan lakiesityksen lähtökohtana ei voinut olla se, että tehdään esitys, joka on sopusoinnussa perustuslain kanssa? Ei kunnallisen itsehallinnon ja ihmisten perusoikeuksien tarvitse olla vastakkaisia. Tässä esityksessä olevat rahoituksen ja kansanvallan ongelmat olisivat ratkaistavissa, mikäli sote-alueen edustajat valittaisiin vaaleilla ja alue saisi verotusoikeuden.

Tämän uudistuksen tekemiseen on jo mennyt koko vuosikymmen. Puutteita ei voi selittää sillä, että aikaa ei ole.

Nyt sitten poliitikot selittävät, että tällaiset muutokset olisivat vaatineet lisää aikaa ja uuden lausuntokierroksen. Aikaa olisi ollut, jos olisi haluttu. Kun asiat on päästetty tällaiseen sotkuun, tärkeintä ei voi olla, että sotesta saadaan joku esitys eduskuntaan tällä vaalikaudella. Siltähän tämä nyt näyttää. Sitä paitsi demokraattinen päätöksenteko ei ole ihan pieni juttu.

Aina loppuu aika

Meitä kansalaisia moititaan siitä, että menemme turhaan päivystykseen, vaikka vaiva voitaisiin hoitaa omassa terveyskeskuksessakin. Entäs nämä sote-valmistelijat: Hommat hoidetaan viime tipassa, mahdottomilla aikatauluilla, aivan kuin olisi kyse äkillisestä sairaudesta, jonka hoitamista ei voi suunnitella.

Kyllä pitäisi voida. On sentään kysymys ihmisten terveydestä, eikä eläkeläisten kalastusluvasta.

Tämän uudistuksen tekemiseen on jo mennyt koko vuosikymmen. Puutteita ei voi selittää sillä, että aikaa ei ole.

Sitä saa, mitä tilaa

Lain valmistelussa jokaisen pitäisi hoitaa oma tehtävänsä ja oma roolinsa. Tutkijat tutkivat, virkamiehet keräävät tiedon ja varmistavat, että poliitikoilla on päätöstensä tueksi kaikki käytettävissä oleva tieto, sitten poliitikot päättävät eri vaihtoehdoista.

Sote-uudistuksessa roolit ovat menneet sekaisin. Poliitikot ovat puuttuneet asioihin, joihin heidän ei kuulu pistää näppejään ja joihin heidän tietotaitonsa ei riitä. Virkamiesten valmistelua on kahlittu liian aikaisin erilaisilla poliittisilla rajauksilla, jotka eivät mahdollista hyvä lopputulosta. Valtapelin, taktikoinnin ja kyläpolitikoinnin tuloksia olemme saaneet ihmetellä tässä vuodesta toiseen. Parempaan olisi pitänyt pystyä.

Déjà-vu, tuntuu kuin tämä olisi jo nähty monet kerrat

Déjà-vu eli entiselämys tarkoittaa vahvaa ja hämmentävää tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa. Siinä henkilö tuntee varmasti kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin, vaikka usein tietää sen mahdottomaksi, sanoo Wikipedia.

Koin Déjà-vu:n julkistamistilaisuudessa tänään taas. Tätä näytelmää on näytelty jo vuositolkulla. Paikat ja ihmiset vain vaihtuvat. Eikä se tähänkään lopu. Seuraavat näytökset näytellään perustuslakivaliokunnassa ja eduskunnassa. Asiaan palataan jälleen hallitusneuvottelupöydässä. Kauan eläköön sote-uudistus!

P.S. On tämä malli sentään parempi kuin kaikki aiemmat yritykset.