Neljän päivän kesäloma ja 12 tunnin työpäivät – kioskiyrittäjä on sidottu tiskiinsä

Kioskeja pidetään pyhinä auki, vaikka kauppojen lisääntynyt aukiolo on saanut yrittäjät ahtaalle. Kioskille on myös vaikea löytää jatkajaa. En usko, että ihmiset enää lähtevät tällaiseen, sanoo kioskiyrittäjä Päivi Salmi.

Kotimaa
Nikin kioskiyrittäjä Heinolassa
Markku Lähdetluoma / Yle

Itsenäisyyspäivä on yksi niistä harvoista juhlapyhistä, jolloin kaupat ovat kiinni. Elintarvike- ja grillikioskeille tällaiset pyhäpäivät ovat harvinaista herkkua, koska kauppojen lisääntynyt aukiolo on vienyt kioskeilta asiakkaita.

Elintarvikkeiden ja oluen myynti ei enää elätä pieniä kioskeja.

– Sunnuntaimyynnit ovat huonontuneet, mutta niinä päivinä, kun kaupat kiinni, meillä on huomattavasti vilkkaampaa, kertoo Koivulan kioskin omistaja Janne Jääskeläinen.

Ei ole fyysisesti raskasta, eikä henkisestikään, mutta välillä sitä kaipaisi omaa aikaa ja sitä ei ole.

Päivi Salmi

Päijät-Hämeessä moni kioski kamppailee kannattavuuden rajoilla, ja osa yrittää myydä liiketoimintaansa. Heinolalainen yrittäjä Päivi Salmi on etsinyt jo vuoden ajan jatkajaa kioskilleen.

– Ikää karttuu ja perhetilanne on sellainen, että kotonakin pitäisi olla. Kyselijöitä on ollut, mutta ei varteenotettavaa ostajaa. En usko, että ihmiset lähtevät enää tällaiseen, Salmi pohtii.

Nikin kioskia Heinolan kirkonkylässä pyörittävä yrittäjä tekee 12 tunnin työpäiviä, lähes ympäri vuoden.

– Ei ole fyysisesti raskasta eikä henkisestikään, mutta välillä sitä kaipaisi omaa aikaa ja sitä ei ole. Viime kesänä pidin neljä päivää lomaa. Tämä on hyvin sitovaa, Salmi huokaa.

Kioskiliittokin lopettanut

Kioskitoiminnasta on vaikea saada tilastoja – kaupan alalla pinta-ala ratkaisee, minkä vuoksi esimerkiksi ketjujen pienet kaupat näkyvät kioskien kanssa samassa tilastossa. Omaa kattojärjestöä ei ole, koska Kioskiliitto lopetti toimintansa jo viime vuosikymmenellä.

Koivulan kioski Orimattilassa
Markku Lähdetluoma / Yle

Elintarvikekioskien väheneminen on kuitenkin trendi, mikä vahvistetaan muun muassa Veikkaukselta ja juomajätti Sinebrychoffilta. Lahden seudun kehityksessä Ladecissa ilmiö on tuttu.

– Kyllä pieniä elintarvikekioskeja lopettaa enemmän kuin aloittaa. Aloittaviakin yrityksiä on, mutta tilastoista ei näe suoraan, millaista kioskitoiminta on, muistuttaa Krista Mäkelä Ladecin pienyrittäjyyspalveluista.

Uusien yritysten joukossa on myös R-kioskeja. 1980-luvun puolivälissä R-kioskeja oli jopa yli 800. Nyt määrä on vakiintunut reiluun 600 kioskiin.

Kyllä pieniä elintarvikekioskeja enemmän lopettaa kuin aloittaa.

Krista Mäkelä

– Nyt R-kioskeja on 627. Jossakin joudutaan välillä vaihtamaan yrityksen paikkaa, mutta usein R-kioski on se, joka vielä jää paikalleen, kun muut lopettavat esimerkiksi pienellä kylällä, kertoo R-Kioskin viestinnästä vastaava Karin Gummerus.

Parhaillaan R-kioskit ovat muuttumassa kokonaan kauppiasvetoisiksi. Aiemmin yksi kolmasosa kioskeista toimi franchising-pohjalta.

– Kaikki kioskit kauppiaistetaan, osaan etsitään vielä yrittäjiä. Monessa paikassa joku henkilökunnasta on ryhtynyt kauppiaaksi, Gummerus selventää.

Veikkaamalla voittaa yrittäjäkin

Veikkaus ja hevospelit näyttelevät suurta roolia kioskien arjessa. Pelipöydän ääreen kokoontuvat lähiasukkaat ovat lahtelaisen Oikokadun kioskinkin kantaporukkaa.

Yrittäjä on pannut merkille, kuinka viime vuosina moni kollega on luovuttanut.

– Aikoinaan kaupungissa oli kolmisenkymmentä kioskia, me pidettiin aina omat pikkujoulutkin sillä porukalla. Nyt meitä on niin vähän, ettei enää kokoonnuta, toteaa Arja Lohtander.

Myös Oikokadun kioski on myynnissä – Lohtander on vastannut toiminnasta 26 vuoden ajan.

Meille tämä on elämäntapa, kioski on kuin toinen koti. Mies hoitaa aamut ja minä menen aina iltavuoroon.

Arja Lohtander

– Ei tälle taida jatkajaa löytyä, tämä sitoo niin paljon. Meille tämä on elämäntapa. Kioski on kuin toinen koti. Mies hoitaa aamut ja minä menen aina iltavuoroon, kioskiyrittäjä paljastaa.

Heinolan kirkonkylällä kioski pyristelee ABC-liiikenneaseman varjossa.

– Nykyään lapsetkin ovat hintatietoisia, he vertailevat kioskin hintoja kauppojen hintoihin. Mutta onneksi on asiakkaita, jotka käyvät ja maksavat sen, mitä pyydetään, rupattelevat tässä ja viihtyvät hetken aikaan, heinolalainen Päivi Salmi kertoo.

Orimattilalainen grilliyrittäjä on keksinyt monenlaisia keinoja pärjätä kiristyvässä kilpailussa. Grillille houkutellaan asiakkaita muun muassa tv-mainoksilla, arvonnoilla ja vuokrattavilla peräkärryillä.

– Markkinointiin pitää satsata. Tärkeää on myös hyvä asiakaspalvelu, että saadaan asiakas tulemaan uudelleen. Ja isot ruoka-annokset, työmiehet tulevat niiden perässä, Janne Jääskeläinen nauraa.