1. yle.fi
  2. Uutiset

Valtio haluaa myydä Liikennevirastolle tilatun jäänmurtajan

Uuden jäänmurtajan on ollut tarkoitus kilpailla suoraan jäänmurtoyhtiö Arctia Shippingin kanssa. Nyt murtaja näyttää päätyvän Arctia Shippingin omistukseen.

politiikka
Arctia Shipping yhtiön lippu liehuu.
Yle

Hallitus on valmis myymään Liikennevirastolle tilatun jäänmurtajan. Arctech Helsinki Shipyardilta tilattu alus on tarkoitus ottaa käyttöön lähivuosina. Hankinnan kokonaisbudjetti oli alun perin 125 miljoonaa euroa. Ostaja on valtion jäänmurtoyhtiö Arctia Shipping.

– Tärkeintä on Suomen merialueiden jäänmurron ja talvimerenkulun turvaaminen. Nyt päätetyillä järjestelyillä se toteutetaan kustannustehokkaalla tavalla ja valtion taloutta rasittamatta, valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero (sd.) kertoo.

Järjestely mahdollistaa toiminnan arktisella alueella

Paateron mukaan Arctia Shipping pystyy jatkossa paitsi turvaamaan Suomen jäänmurron myös hankkimaan tuloja vuokraamalla kalustoaan muualle.

Hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjaukset mahdollistavat myös Arctia Shippingin toiminnan arktisilla alueilla. Rahaa tähän kertyisi murtajien vuokratoiminnasta.

15 vuoden aikana aiotaan tehdä miljardin euron investointi laivastoon. Hallituksen mukaan Arctia Shippingin koko laivasto on uusittava vuoteen 2029 mennessä. Yhtiöltä vaaditaan jatkossa myös laivaston käyttöasteen nostamista.

Lisäbudjetin yhteydessä annetussa budjetin täydennyksessä hallitus sanoi suoraan, että valmisteilla oleva jäänmurtaja myytäisiin Arctia Shippingille ja hinta olisi noin 100 miljoonaa euroa.

Kyllösen suunnitelmat romukoppaan

Hallituksen avainministereiden linjaus pistää päälaelleen kokoomusministereitä edeltäneen liikenneministerin päätökset. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) halusi lisätä jäänmurtoon kilpailua ja juuri siksi valmisteilla oleva jäänmurtaja haluttiin Liikennevirastolle.

Kyllösen näkemyksen mukaan hintoja olisi päästy vertailemaan, kun Suomessa käytössä olisi ollut muitakin kuin Arctia Shippingin aluksia.

Suomi teki viitisen vuotta sitten myös valtiosopimuksen jäänmurrosta Ruotsin kanssa. Sopimuksella eli yhteistyöllä pyrittiin pienentämään jäänmurron kustannuksia.

Ruotsissa on käytössä Kyllösen parisen vuotta sitten lanseeraama malli, jossa murtajia on Ruotsin valtion omistuksessa. Suomalaisten tekemä täyskäännös murtajapolitiikassaan saattaa nyt asettaa myös Ruotsin kanssa tehtävän yhteistyön vaakalaudalle.

Valmisteilla olevaan jäänmurtajaan on saatu EU:n tukea. Tätä alusta ei siis voida siirtää Itämereltä muualle, ettei tukea jouduta maksamaan takaisin. Aluksen hinta on reilut 120 miljoonaa euroa. EU-tuen osuus on 20 prosenttia.

Lue seuraavaksi