Metron automatisointiriidan ratkaisu – tavoitehinnan erotus puoliksi?

Helsingin metron automatisointia koskevaan riitaan haetaan uutta ratkaisua. Helsingin kaupungin liikelaitos selvittää, voitaisiinko automatisoinnin toimittavan Siemensin kanssa edetä niin sanotun allianssimallin pohjalta.

Automaattimetro
Metrojuna Vuosaaren asemalla Helsingissä
Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Allianssimallissa HKL maksaa Siemensille bonuksen, mikäli automatisoinnin lopullinen hinta alittaa asetetun tavoitehinnan. Jos tavoitehinta ylitetään, Siemens maksaa HKL:lle ylityksestä puolet takaisin.

– Sen sijaan, että olisi kiinnitetty hinta, niin on tavoitehinta. Jos mennään alle tavoitehinnan, niin jaetaan säästynyt raha fifty-fifty. Jos kustannukset ylittävät tavoitehinnan, niin silloin jaetaan sekin fifty-fifty. Verrattuna siihen, että on yksi sovittu hinta: "Tällä hinnalla yksi automaattimetro, kiitos", selventää HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs.

Menettely on Helsingille luonnollisesti sitä houkuttelevampi, mitä alemmas tavoitehinta asetetaan.

– Ja se on aika merkittävä kysymys tässä. Jos se (tavoitehinta) on kovin korkea, niin diili on aika huono, Kivekäs sanoo.

HKL:n johtokunta päättää torstaina, jatketaanko allianssivaihtoehdon selvittämistä. Mikäli allianssimalliin ei päädytä, sopimus Siemensin kanssa puretaan kokonaan tai osittain.

Tämä tarkoittaisi sitä, että automatisoinnista syntyneitä rahariitoja puidaan tulevaisuudessa välimiesoikeudessa.