Koe uusi yle.fi

Kidnappaajan kynsistä pakenee päättelemällä – tosielämän seikkailut saapuivat Suomeen

Pelaajat teljetään tyrmään, ja pakoon tarvittavan avaimen voi lunastaa arvoituksia ratkomalla. Maailmalla suosittuja tosielämän tehtäväpelejä löytyy jo Turusta, Tampereelta ja Helsingistä.

ilmiöt
Peppiina Aalto ja Samu Hämäläinen ovat suunnitelleet kidnappaajan tyrmän, jonka arvoitukset paljastuvat pelaajille hiljalleen.
Peppiina Aalto ja Samu Hämäläinen ovat suunnitelleet kidnappaajan tyrmän, jonka arvoitukset paljastuvat pelaajille hiljalleen.Jouni Koutonen / Yle

Taju alkaa palailla hämärässä huoneessa. Ikkunat on peitetty pressuin ja naulattu laudoin umpeen. Huoneen nurkassa olevaan vanhaan televisioon ilmestyy huppupäinen, tumma hahmo, joka kertoo englanniksi, mitä on tapahtunut.

– Sinut on kidnapattu. Kukaan ei kuule huutoasi eikä tiedä olinpaikkaasi. Voit kuitenkin vapautua ratkaisemalla huoneeseen kätkeytyvät arvoitukset tunnin kuluessa.

Peiliin on piirretty joitain kuvioita, vanhassa kirjoituskoneessa olevasta lapusta saattaa löytyä jotain vinkkiä, vitriinin numerolukot saattavat kätkeä salaisuuden taakseen… Aika hupenee vääjäämättä televisioruudulla.

Päättelemällä pärjää ja pääsee pakoon

Netin ja tietokoneen syövereistä tosielämään hypänneet room escape -elämyspelit ovat maailmalla hyvin suosittuja. Nyt ne ovat rantautumassa myös Suomeen. Ensimmäinen yrittäjä aloitti Helsingissä alkuvuodesta, ja syksyn aikana myös Tampereella ja Turussa on päästy pelien makuun.

Samu Hämäläisen ja Peppiina Aallon Live Exit Games aloitti viikonvaihteessa Turun ydinkeskustassa. Ensimmäiset ryhmät ovat jo ehtineet selättää kidnappaajan aivoitukset.

Ryhmähenki kasvaa kyllä tässä pelissä

Peppiina Aalto

– Pelissä on tietynlainen rakenne, mutta on ollut hauska nähdä, kuinka eri tavalla eri ryhmät lähtevät pulmia ratkomaan. Joka ryhmällä on omat vahvuutensa, ja on erilaisia tapoja ratkaista arvoituksia. Mitään pohjaa tietokonepeleistä ei tarvita, kertoo Peppiina Aalto.

Pelimestarit seuraavat valvontakameran avulla, kuinka hyvin ryhmät pääsevät juonesta kiinni. Jos ongelmanratkaisu jumittaa, voivat he antaa lisävihjeitä näyttötaululle. Paniikin yllättäessä huoneesta toki pääsee vapauteen, ja peli keskeytetään.

Raa’alla voimalla kidnappaajan tyrmästä ei vapaudu.

– Voimaa ei tarvita, eikä sitä saakaan käyttää. Looginen päättelykyky, tiimityöskentely ja luovuus; niillä tässä pärjätään, sanoo Samu Hämäläinen.

Osaamisen ilo kasvattaa ryhmähenkeä

Kaksikon mukaan ensimmäiset pelaajaryhmät ovat selvinneet tehtävistä hyvin. Lukitun oven takaa kuulunut kiljunta on johtunut riemusta arvoitusten ja lukkojen auetessa.

Tällainen uudenlainen tapa viettää vapaa-aika meidän kotikaupungista vielä puuttui.

Samu Hämäläinen

– Ihana nähdä valvontakameroissa, kun huoneessa tuuletetaan kesken pelin. Ja oven auetessa ryhmillä on kova energia, että ”ei vitsi me niin hyvin vedettiin tää”! Ryhmähenki kasvaa kyllä tässä pelissä, sanoo Peppiina Aalto.

– Kyllä tietyn flow-fiiliksen saa aikaan, kun peli etenee ja keksii mysteereihin ratkaisuja, komppaa Samu Hämäläinen.

Yrittäjähenkiset seikkailijat

Konetekniikkainsinööriksi valmistunut Hämäläinen ja palvelumuotoilua opiskeleva Aalto ovat päässeet käyttämään osaamistaan tyrmähuonetta rakentaessaan ja mysteereitä miettiessään.

– Tutustuttiin ilmiöön netin kautta. Tällainen uudenlainen tapa viettää vapaa-aikaa kotikaupungistamme vielä puuttui. Hankalista taloudellisista ajoista huolimatta pidimme tätä niin positiivisena ja hyvänä juttuna, että uskalsimme hypätä yrittäjiksi, kertoo Samu Hämäläinen.

Lukitun huoneen naapurissa on vielä toinen huone tyhjillään. Jos pelaajat innostuvat kidnappaajan uhreiksi, luvassa on toinenkin tosielämän seikkailupeli.

– Vielä ei ole ehditty miettiä mikä toisen pelin teema voisi olla, mutta sekin huone avautuu jossain vaiheessa, hymähtää Hämäläinen.