Hyppää sisältöön

Skannaava kynä ja muut härpäkkeet – tekniikka helpottaisi sinunkin arkeasi

Eikö kirjoitettua tekstiä synny niin millään? Menevätkö viitenumeroiden rimpsut helposti sekaisin? Onko vaikea keskittyä pähkäilemään? Nämä ovat tavallisia arkiongelmia monelle meistä ja niiden kanssa kamppaillaan aina vaan. Harmi, sillä näihinkin pulmiin on jo ratkaisut olemassa, apua vain ei juurikaan osata etsiä.

Kuva: Erilaisten oppijoiden liitto

Erilaisten oppijoiden liiton Apuvälinekeskuksessa (siirryt toiseen palveluun)Helsingin Kaisaniemessä tiedetään oppimisen ja tiedon käsittelyn tai vaikkapa lukemisen ongelmista, joita meillä suomalaisilla on. Erilaisten oppijoiden liiton alaisuudessa toimiva keskus pyrkii jakamaan tietoa avusta, jota noihin ongelmiin on keksitty.

Nykyään apu tulee usein tekniikan muodossa, toteaa pedagoginen apuvälineasiantuntija Pauli Sarsama:

– Apua ei osata edes etsiä. Nykyään löytyy kuitenkin apua vaikka siihen, että laskuja maksaessa numerosarjat heittelehtivät tai vieraan kielen opiskelu on hankalaa. Monta kertaa tietokone-, älypuhelin- tai tablettisovellus auttaa.

Apuvälineitä on myös ihan ilman elektroniikkaa, kuten kynätuki oikean kirjoitusasennon löytämiseen,  värikalvo hyppivien tekstirivien oikomiseen tai aktivointipallo sekä -istuinalusta.

Istuintyyny tai -alusta auttaa esimerkiksi liian vilkastaa oppilasta istumaan rauhassa. Tyynyn nystyrät kiihdyttävät verenkiertoa ja istuja liikehtii alustallaan hieman, mikä auttaa vaikkapa ADHD-oppilasta seuraamaan opetusta. Aktivointipalloa taas puristellaan kädessä, jolloin pallottelija pystyy keskittymään ajatustyöhön paremmin.

Matematiikan oppimiseen on apuvälineitä, jotka tuovat matemaattiset laskutoimitukset visuaaliseen muotoon. Kun laskuja voi tehdä ja kokea käytännössä, hahmottaminen helpottuu. Esimerkiksi murtokakku auttaa hahmottamaan prosenttilaskuja.

Tekniikka, tekniikka

Apuvälineistä tai -tekniikoista voi olla apua esimerkiksi opiskelijalle, joka haluaa oppia omaksumaan tietoa nopeasti ja tehokkaasti.

Apuvälineistä hyötyy myös sellainen, jonka on hankala tuottaa järjellistä tekstiä. Hänelle esimerkiksi tablettiin hankittava puheentunnistusohjelma on ratkaisu: puhe kääntyy sovelluksen avulla kirjoitetuksi tekstiksi.

Neuvontaillat pursuvat osanottajia ja auttavaan puhelimeen tulvii soittoja.

pedagoginen apuvälineasiantuntija Pauli Sarsama

Sen sijaan hidas tai huononäköinen lukija voi hankkia skannaavan kynän. Bluetoothilla tietokoneeseen yhdistetty kynä muuttaa painetun tai käsin kirjoitetun tekstin digitaaliseen muotoon ja tietokoneelle käsiteltäväksi. Tekstin voi sitten esimerkiksi suurentaa tai vaikkapa kääntää puheeksi.

Apuvälineasiantuntija Pauli Sarsama vakuuttaa, ettei apuvälineiden käyttäjän tarvitse olla hurja tietokonenörtti. Tarvitaan vain tietokone ja siihen sovelluksia. Esimerkiksi skannaavaa kynää saa kaupoista alle sadalla eurolla.

Toisaalta jokamiehelle tai -naiselle löytyy elämään helpotusta älypuhelimesta. Siihen voi hankkia esimerkiksi suurennuslasisovelluksen tai viivakoodin lukijan.

Tiedolle  kysyntää

Kouluissa erityisoppilaat hyötyisivät tekniikan uusimmista keksinnöistä, mutta koulumaailman on vaikea pysyä kehityksessä mukana. Apuvälinekeskuksen asiantuntijat pitävät kyllä opastustuokioita opetusalan osaajille ja opiskelijoille ja kiertävät pitkin Suomea apuvälineilloissa, mutta tietoa ei näköjään ehditä jakaa tarvittavia määriä.

– Neuvontaillat pursuvat osanottajia ja auttavaan puhelimeen tulvii soittoja. Tietoa pitäisi pystyä jakamaan nykyistä enemmän. Myös nettineuvontapalstalle tulee paljon kysymyksiä, toteaa Sarsama.

Apuvälinekeskus avasi syksyllä Facebook-sivut, joille löytyi heti parituhatta tykkääjää. Sivulla jaetaan käytännöllisiä vinkkejä ja vastaillaan kysymyksiin. Myös apuvälinekeskuksen nettisivuilla on kymmeniä tuhansia kävijöitä.

.
.