Venäläiselle matkailijalle on myytävä "sielun kautta"

Kun matkailijavirta Venäjältä on kääntynyt laskuun, asiantuntijan mukaan on keskityttävä vielä enemmän hyvään palveluun. Hänen mukaansa venäläistä asiakasta on kohdeltava niin hyvin, että pääsee myymään "hänen sielunsa kautta".

Venäläiset asiakkaat
Nainen hypistelee toppatakkia.
YLE / Heikki Haapalainen

Asiakaspalvelu korostuu entistä enemmän venäläismatkailijoiden houkuttelemisessa Pohjois-Karjalaan. Kehnon taloustilanteen ja ruplan kurssin takia venäläisten matkailijoiden määrä on kääntynyt laskuun. Karelia-ammattikorkeakoulun Venäjä-osaamisen projektipäällikkö Ekaterina Miettinen kannustaa uskomaan edelleen idästä tuleviin matkailijoihin.

Hiljaisuus ja rauha, mitä Suomessa annetaan ihmisille, voi ihmetyttää venäläistä.

Ekaterina Miettinen

– Nyt on haastava aika menossa, mutta ei kannata menettää uskoa siihen, että venäläisiä asiakkaita tulee. Kyllä heitä tulee, mutta entistä tärkeämmäksi tulee se, että toimija on aktiivinen ja muistuttaa asiakkaalle, että on olemassa.

Miettinen toteaa, että Venäjä on suuri maa ja siellä on hyvin erilaisia ihmisiä. Häneen mukaansa venäläinen asiakas yleensä odottaa, että hänet otetaan vastaan ja häntä palvellaan aktiivisesti.

– Venäläiset ovat tottuneet, että hänen kanssaan jutellaan. Hiljaisuus ja rauha, mitä Suomessa annetaan ihmisille, voi ihmetyttää venäläistä. Lapset kannattaa myös huomioida, sillä usein venäläiset matkustavat perheenä.

Miettinen rohkaisee yrittäjiä miettimään, millaisen ensivaikutelman ja kokemuksen venäläinen saa, kun hän astuu sisälle liikkeeseen.

Yrittäjän kannattaa miettiä, haluanko oikeasti, että venäläinen asiakas astuu sisälle.

Ekaterina Miettinen

– Kannattaa miettiä, miten tekee palvelusta ja tilanteesta mahdollisimman helpon. Jos puhutaan kaupasta, kannattaa mennä ulos, kuvitella olevansa venäläinen asiakas ja mennä sisälle. Kannattaa katsoa, onko helppoa jos en osaa suomen kieltä ja jos myyjä ei osaa venäjän kieltä. Miten tätä prosessia voisi helpottaa? Joskus tarvitaan tosi vähän, että tilanne on erilainen ja helpompi.

Miettisen mukaan myös taloudellisesti vaikeina aikoina kannattaa tarjota kokonaisuuksia, joissa on palveluja, tuotteita ja ajanviettoa.

– Sanotaan, että myyminen kannattaa aloittaa sielun kautta. Yrittäjän kannattaa aloittaa itsestään ja miettiä, olenko valmis ja haluanko oikeasti, että venäläinen asiakas astuu sisälle. Se suhtautuminen ja asenne välittyy henkilöstölle ja asiakkaalle.

Projektipäällikkö Ekaterina Miettinen oli yksi luennoitsija keskiviikkona Lieksassa _Venäläiset asiakkaina Karjalassa _-seminaarissa. Aihetta pohtivat muun muassa yrittäjät ja opiskelijat.