Siemens: Uusi sopimus toisi työrauhan metron automatisointiin

HKL:n johtokunta päättää tänään torstaina, jatketaanko allianssimallisen sopimuksen selvittämistä. Avoimin kirjoin tehtävä sopimus vaikuttaa olevan viimeinen oljenkorsi automatisointihankkeen loppuunviemiselle Siemensin kanssa.

Kotimaa

Helsingin kauoungin liikennelaitos HKL ja Siemens ovat vääntäneet pitkään kättä metron automatisoinnin kuluista.

Sopuratkaisu alkaa vähitellen häämöttää allianssimallisena sopimuksena. Sen mukaan hankkeelle asetetaan tavoitehinta, jonka alittuessa säästyvä summa jaetaan osapuolten kesken. Samoin ylimääräiset kulut jaetaan, jos hinta ylittää tavoitteen. Näin molempien osapuolten intresseissä on saavuttaa tavoitehinta. Lisäksi kaupungilla on mahdollisuus valvoa toteutuvia kuluja.

HKL:n johtokunta päättää tänään torstaina, jatketaanko allianssimallisen sopimuksen selvittämistä.

– Keskeistä on katsoa, onko tässä edellytykset saada sellainen neuvottelutulos, jonka kanssa kannattaa jatkaa. Joka tapauksessa jotain on pakko muuttaa, sanoo HKL:n puheenjohtaja Otsi Kivekäs, (Vihr.).

Hän arvelee, että HKL:n ja Siemensin yhteistyö ei lopu tyystin, vaikka automatisointihanke ei etenisi yhtiön kanssa.

– Todennäköisesti tehtäsiin metron kulunvalvonta Siemensin kanssa, niin että junat kulkevat eivätkä törmää toisiinsa, koska kulunvalvonnan kilpailuttaminen uudelleen toisi pitkiä viiveitä.

Siemens uskoo, että sopuratkaisuun päästään

Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen uskoo vakaasti allianssimallin mahdollisuuksiin.

– Meidän näkemyksemme on, että tämä loisi äärimmäisen hyvän pohjan koko projektin positiiviselle loppuunsaattamiselle.

Allianssimallin toteutuessa HKL ja Siemens voivat välttyä erimielisyyksien puimiselta välimiesoikeudessa.

– Tämä välimiesmenettely on jatkuvasti peilautunut projektin tekemiseen. Allianssimalli rauhoittaa tilanteen siihen, että kaikki tekevät töitä suoraan projektin toteutumisen eteen, Lehtonen sanoo.

Lehtosen mukaan lähiviikkojen aikana syntynee yhteinen näkemys siitä, että allianssimallin avulla voidaan edetä, mutta lopulliseen sopimukseen pääseminen kestää kauemmin.

Metron automatisoinnin tavoitehintaa ei vielä ole asetettu. Aiemmin hinnaksi on arvioitu 156 miljoonaa euroa, mutta on selvää, että lopullinen hinta tulee olemaan korkeampi.