1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tunnelityömaan läheisyydessä eletään räjäytysten rytmissä: "Hyvä kun selviää päivästä toiseen metelin keskellä"

Tampereen rantatunnelin työmaa vaikuttaa monen tamperelaisen elämään. Erityisesti se koettelee tunnelin suuaukkojen läheisyydessä asuvien kärsivällisyyttä.

Santalahdessa tunnelityömaan suuaukko on aivan asuinkerrostalojen kupeessa. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Tampereen rantatunnelia louhitaan aivan kaupungin ytimessä, kymmenien tuhansien ihmisten kotien ja työpaikkojen alla tai niiden välittömässä läheisyydessä. Kun kysyimme ihmisten kokemuksia tunnelityömaan vaikutuksista, moni kertoi vuoden kestäneestä piinasta – arjesta räjäytysten rytmissä. 

"1 ja 3 v. vanhat lapsemme heräävät räjäytyksiin ja ovat peloissaan jonkin aikaa sen jälkeen. Sen takia pidämme heidät hereillä kunnes räjäytykset on suoritettu"

" Teen epäsäännöllistä vuorotyötä ja tunnelityömaan takia nukkuminen on ollut viimeisen vuoden ajan todella katkonaista ja huonoa.  Jos herään aamuvuoroon klo 0430 on illan viimeiset räjäytykset kymmeneltä ne, joihin herään aina, ja jos olen ollut yön töissä ja saanut unta klo 0630, niin räjäytykset alkavat jälleen seiskalta ja valvottavat tai herättävät mua koko päivän."

"Porauksen ja räjäytysten aiheuttama jatkuva melu on käynyt hermoilleni ja huonontanut uneni laatua sekä määrää ratkaisevasti. Nyt tilanne on jo helpottunut, mutta vieläkään lapsenlapseni eivät voi olla luonani yökylässä, koska räjäytykset suoritetaan aamulla seitsemän maissa ja illalla noin kymmeneltä. Lasten pitäisi voida olla nukkumassa tuolloin. Neljä koiraani joutuvat olemaan evakossa Helsingissä kunnes kaikki Naistenlahden päässä tapahtuvat räjäytykset on suoritettu."

Työmaan lupaehdot rajaavat, että häiritseviä töitä saa tehdä kello 7.00-22.00. Usein esimerkiksi räjäytykset ajoittuvat varhaiseen aamuun tai myöhään iltaan.

"Iltajyrinä ilmoittaa Pohjolankadun mummun kellonajan. Entisenä vuorotyöläisenä suren myöhäisiä työaikoja"

"Juhlimista ei ole voinut ajatellakaan. Hyvä kun selviää päivästä toiseeen tuon metelin keskellä. Meteli alkaa aamulla klo 7.00 ja hiljenee klo n 22.00.  Näköalat ikkunasta ovat masentavat ja nokosia ei voi ottaa päivisin."

Näköalat ikkunasta ovat masentavat ja nokosia ei voi ottaa päivisin.

"Asun Soukanlahdenkadulla. Kesään 2014 asti pöly oli todella ogelma. Liikenne oli vilkasta ja villiä - rekka-autot kulkivat talon ja parvekkeeni kohdalta monttuun ja pois. Pölyä oli ilmassa kokoajan. Autoja ei pesty kadusta puhumattakaan. Eihän siitä voi muuta seurata kuin vakava astman paheneminen ja 5 vuorokauden sairaalamatka. Tämä oli elämäni kamalin kokemus. Sain soittaa useita puheluja jotta Soukanlahdenkatua alettiin vihdoin pesta edes siedettävään kuntoon. Itse ampumistapahtuma ei minua hetkauta mtta muu meteli on välillä raastavaa."

"Räjäytykset myös tärisyttävät taloa niin, että mulla on pudonnut mm. kukkasia ikkunalaudalta ja olen todella yllättynyt, jos näistä ei aiheudu alueen taloille pahempia vaurioita."

Moni vastaaja valittaa työmaan aiheuttamista hankaluuksista liikenteelle, erityisesti pyöräilylle. Vastausten joukkoon mahtuu muutama kiitos siitä, kuinka valtatie 12 eli Kekkosentien liikenne on järjestetty.

"Pyöräilyliikenne Tampereen läpi on muuttunut todella todella vaikeaksi. Rantatielle ei ole tehty kunnollista korvaavaa väylää ja keskustan kautta kiertäessä matka ja aika moninkertaistuvat."

"Kevyen liikenteen yhteydet ovat dramaattisesti heikentyneet Tampellan ja Naistenlahden välillä." Olemme kuin vankilassa, jonka aidasta pitää yrittää kaikin keinoin joka päivä etsiä aukkoja, joista pääsisi livahtamaan.

"Suurin haitta on ollut lukemattomien kävelyreittien katkaisu ja puistojen tuhoaminen. Näsinpuiston Tammerkosken puoli pilalla, Tunturipuisto pilalla, Soukkapuistoakin lohkottu autoille. Kulku kävellen Lapinniemeen ja osin Kauppiinkin on tehty niin hankalaksi, ettei siellä tule enää käytyä. Tampellasta ei enää pääse Kekkosentielle. Näsinkallion työmaan ympäristö on jatkuvasti kurainen ja työmiehet pysäköivät autojaan surutta aitojen ulkopuolelle. Kävele siinä sitten."

"Työmatkani on pidentynyt reilusti ja joudun tarpomaan kurassa ja pölyssä. Asun Lapinniemessä enkä voi käsittää, miksi kaikki sillat on katkaistu eikä mitään uusia avattu tilalle. Olemme kuin vankilassa, jonka aidasta pitää yrittää kaikin keinoin joka päivä etsiä aukkoja, joista pääsisi livahtamaan."

"Olen positiivisesti yllättynyt siitä, miten liikenne valtatiellä 12 on saatu sujumaan työmaasta huolimatta. Toivottavasti tämä tilanne säilyy koko rakentamisajan."

Vastaajat kertovat myös siitä, kuinka tutun elinympäristön iso muutos aiheuttaa stressiä. Useampi kertoo muuttaneensa tai harkitsevansa muuttoa. Kaikki eivät katso hyvällä myöskään rantaan rakennettavia uusia kerrostaloja.

"Alku oli pahin, kun ilman ennakkovaroituksia hirvittävistä desibeleistä, ikkunan alla alettiin katuporamaan. Poraajilla oli ammattitason kuulosuojaimet, mutta muutaman metrin päässä ikkunan takana, ei sellaisia tietenkään ollut, kun ei ennakkoon ilmoitettu, että millaista meteliä on tulossa, joten kuulovaurioita tuli." Lopulta päätin muuttaa. Karua on.

"Jouduin muuttamaan, kun tunnelia louhitaan ja porataan kolmessa vuorossa ympäri vuodokauden entisen kotini alla. En nukkunut kotonani kuukausiin kuin viikonloppuisin ja lopulta päätin muuttaa. Karua on."

" Sinne jäivät myös ulkoilumaastot. Puhumattakaan siitä ydinlaskeuman näköisestä maisemasta. Tämä on surullista."

Osa kyselyyn vastanneista epäilee edelleen koko hankkeen mielekkyyttä. Osa taas pitää tunnelia pelkkänä rahan haaskauksena ja liikenteellisesti riskialttiina ratkaisuna.

"Jos neljä kaistaa siirretään maan pinnalta maan alle, miten se jouduttaa liikennettä."

"Kalliiksi tuli muutaman liikennevaloristeyksen poisto."

"Maiseman muuttuminen minua surettaa, en vieläkään keksi järkevää syytä koko tunnelille. Koko prosessi on ollut kaikkiaan omituinen."

Koko prosessi on ollut kaikkiaan omituinen.

"Tunnelin itsensä hyöty on varmaan täysin olematon, mutta sillä saadaan isot tontit gryndereille käyttöön, joista se raha sitten revitään poliitikkojenkin taskuihin."

"Rantatunnelin työmaa on aiheuttanut minulle masennusta koska se on Tampereen historian suurin suora tulonsiirto veronmaksajilta rakennusliikkeiden omistajille."

"Rantaan rakennettavat kerrostalot vievät järvinäköalamme ja asuntomme arvo sen kuin vain laskee."

Kysyimme myös sitä, kuuluvatko vastaajat tunnelin vastustajiin vai puolustajiin. Molempia vastaajia oli lähes yhtä paljon, 33 % kannatti ja 32 % vastusti. Vain 3 % kertoi muutaneensa kantansa positiivisempaan suuntaan, 16 % ilmoitti kannan muuttuneen negatiivisemmaksi. Neutraaleja oli 14 %.

Kysymyksenasettelusta johtuen kyselyssä korostuvat työmaan aiheuttamat haitat, vaikka läheskään kaikki vastaajista eivät niitä ole kokeneet. Moni kertoi vastauksissaan myös odottavansa tunnelin valmistumista ja kiitteli hankkeen  työllisyyvaikutuksia. Moni vastaaja totesi myös, että on turhaa vastustaa sellaista, mikä on jo rakenteilla.

"Nykyään en näe mitään syytä miksi vihoittelisin tunnelin tulemisesta, kun se siihen nyt kuitenkin tulee. Toivon, ettei suuaukkojen liikenne tai piippu aiheuta meille harmaita hiuksia tulevaisuudessa. Toivon, että tuosta rantsusta tulee ihastuttava. Toivon, että tässä vielä kävisi hyvin. Ei kai tässä muutakaan voi. Tunnelielellään tässä vain päivä kerrallaan."

"Positiivista on se, että projekti työllistää kaksi eri aloilla toimivaa ystävääni."

"Hyvä fiilis, kun vuosien väännön jälkeen Tampereen päättäjät uskalsivat katsoa eteenpäin."

"Töitä on kiva seurata aina silloin tällöin, kun alueella liikun."