1. yle.fi
  2. Uutiset

Viinitilallinen joutuu keksimään monta konstia pärjätäkseen

Viinitilojen ja pienpanimoiden on taiteiltava isojen ehdoilla. Alalla elossa pysyminen vaatii pitkää pinnaa ja kekseliäisyyttä, kertoo Pihamaan viini- ja puutarhatilan yrittäjä.

Kotimaan uutiset
Tilaviinin tarkistusta.
Tuija Veirto / Yle

Asikkalan Kalkkisissa sijaitsevan Pihamaan viini- ja puutarhatila käynnistelee panimotoimintaansa.

Tila kasvattaa ja myy marjoja, jalostaa niistä marjaviinejä ja -limonadeja sekä siidereitä ja kuohuviinejä. Nyt tarkoitus on laajentaa tuotevalikoimaa oluisiin.

– Janne (isäntä) harrastaa myös viljan viljelyä. Ensimmäiseen oluterään valtaosa viljasta on tilattu Lahdesta. Ohran ohella jouluolueen laitetaan vähän ruista, kertoo Titta Pihamaa.

Päätös laajentaa tuotevalikoimaa oluisiin ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Tilaviinejä ja sahtia saa Suomessa myydä valmistuspaikasta, mutta oluita ei.

Yrittäjäpariskunta on osakkaana Heinolassa sijaitsevassa Lähiruokatori Heilassa. Ongelma ratkaistiin niin, että panimo perustettiin vanhaan tehdaskiinteistöön, joka on lähiruokatorin kanssa samalla tontilla.

Ensimmäinen 500 pullon erä Pihamaan Panimon oluita on tulossa myyntiin joulusesongiksi.

Tuplavarustelua toisaalla

Helpoksi ei ole tehty viinin myyntiäkään. Laki määrää, että tuotteiden valmistuspaikan pitää sijaita vähittäismyyntipaikan välittömässä läheisyydessä.

– Kesä on Kalkkisissa vilkas, mutta talvella sieltä ei haeta viinejä, vaikka jakaisimme ilmaiseksi, Titta Pihamaa nauraa.

Niinpä Pihamaan marjaviinejä myydään kahdessa eri paikassa, Kalkkisissa omalla tilalla ja Heinolan lähiruokatorilla. Molempia varten on omat yritykset.

Viiniheilan osakkaana on Pihamaan yrittäjäpariskunnan ohella Suomen Viiniyrittäjien hallituksessa toimiva Mikko Hasu.

Viiniheilan viinit valmistetaan ja pullotetaan Kalkkisissa kantatilalla kasvatetuista marjoista Heinolassa. Tuotantotilat pullotuskoneineen ovat lähiruokatorin myyntitilojen takaosassa.

– Se on vaatinut joitakin tuplainvestointeja, mutta onhan tässä muita synergiaetuja, Titta Pihamaa kertoo.

Titta Pihamaa pullottaa olutta.
Titta Pihamaa.Tuija Veirto / Yle

Viiniheilan tuotannossa on Pihamaan viinien ohella sahtia. Myymälässä on myös valikoima pienpanimo-oluita eri puolilta Suomea.

– Suomalaiset ovat olutkansaa. Viiniheilan myydyin tuote on tällä hetkellä sahti, sitä menee erityisesti jouluna ja juhannuksena. Omien tilaviinien ohella kysyntää olisi muildenkin tuotteille, mutta se ei onnistu, tilaviinimestari Mikko Hasu toteaa.

Isojen ehdoilla

Suomessa toimii tällä hetkellä noin 25 tilaviiniyrittäjää. Useimmat niistä ovat monialayrityksiä.

– Pelkästään pulloja myymällä ei yritystoiminta pyöri. Leipä tulee tilaviinien valmistuksen ohella esimerkiksi matkailu-, majoitus- ja juhlapalveluista sekä marja- ja hedelmätuotannosta, Hasu kertoo.

Tilaviinien myyntiä ja markkinointia vaikeuttavat ja rajoittavat Hasun mukaan Suomessa monet säädökset.

Onhan se esimerkiksi erikoista, että meillä voi tilata kotiin viiniä italialaiselta, mutta ei suomalaiselta viinitilalta.

Mikko Hasu.

– Meillä mennään isojen ehdoilla, hän toteaa

Hasua huolestuttaa muun muassa se, kuinka tiukasti uutta alkoholilakia aiotaan tulkita jatkossa. Valviran uudet ohjeet koskevat myös sosiaalista mediaa.

– Asiakkaiden kotisivuista tykkäämistä ei kaiketi ole sanktioitu, kunhan siihen ei liity kilpailuja tai muuta yllyttämistä.

Alkoholilainsäädännön kokonaisuudistukseen liittyvä aukioloaikojen rajaaminen puolestaan olisi Mikko Hasun mukaan kuolemaksi monille matkailusta toimeentulonsa saaville viinitiloille, joissa väki liikkuu eniten esimerkiksi kesäviikonloppuisin.

Hasu toivoo myös, että keskivahvoille juomille kuten likööreille ja vahvemmille glögeille saataisiin vähittäismyyntioikeus. Hän sanoo, että se olisi piristysruiske alalle.

Pieniä kannustetaan Mikko Hasun mukaan yrittämiseen juhlapuheissa, mutta käytäntö on toista.

– Onhan se esimerkiksi erikoista, että meillä voi tilata kotiin viiniä italialaiselta, mutta ei suomalaiselta viinitilalta.

Lue seuraavaksi