Ota torjuntavoitto stressistä – opettele nauramaan vaikka sähkölaskulle

Nauraa kannattaa muutenkin kuin vain ilosta, vaikka sitten väkisin. Nauru pidentää vanhan sananlaskun mukaan ikää, mutta sillä on myös monia muita vaikutuksia ihmiskehoon.

terveys
Birgit Penttistä ja Leila Hottia nauratti vielä naurujoogatunnin jälkeenkin
Birgit Penttistä ja Leila Hottia nauratti vielä naurujoogatunnin jälkeenkin.Simo Kurki / Yle

Eikö naurata? Ei huolta, sillä naurun tuomiin positiivisiin vaikutuksiin ei tarvita vilpitöntä naurua, vaan keinottelemalla päästään samoihin tuloksiin. Terveydenhuollon maisteri ja naurujoogaohjaaja Päivi Hotisen mukaan ihmiskeho ei tiedä tuleeko nauru luonnostaan vai teeskennellysti.

– Naurujoogassakin nauru aloitetaan aina tyhjästä, mutta vähän aikaa ryhmässä nauramalla se muuttuu usein nopeasti luonnolliseksi nauruksi.

Huumoria tutkineen psykologian tohtori Paavo Kerkkäsen mielestä naurun terveydelliset vaikutukset ovat viitteellisiä, mutta havaittavia.

– Tilastollisesti naurun aiheuttamat muutokset voidaan havaita kehossa, mutta terveyteen sillä ei ole vaikutusta. Suurin muutos naurulla saadaankin mielialaan, jolloin vaikutus on toki lyhytaikainen.

Päivi Hotinen ajattelee, että nauru voisi olla vastaus muun muassa koulukiusaamisen ehkäisemiseen.

– Olen joskus ajatellut, että olisi mielenkiintoista tehdä koulussa tutkimus, jossa kerran viikossa kaikki kokoontuisivat jumppasaliin nauramaan yhdessä. Väitän, että koulukiusaaminen loppuisi, jos kouluissa naurettaisiin säännöllisesti.

Hotisen mielestä nauraminen opettaa hyväksymään sekä itsensä että muut. Myös työpaikoilla työstä poissaolot vähenisivät, koska fysiologisesti nauraminen nostaa vastustuskykyä.

Sähkölaskukin voi naurattaa

Naurujooga on vuonna 1995 Intiassa lääkäri Madan Katarian kehittämä joogan muoto, jolla ei nimestään huolimatta ole perinteisen joogan kanssa varsinaisesti mitään tekemistä.

Naurujoogaohjaaja Päivi Hotisen mukaan naurujooga sopii kaiken ikäisille
Naurujoogaohjaaja Päivi Hotisen mukaan naurujooga sopii kaiken ikäisille.

– Joogan osuus naurujoogassa on alussa tehtävät syvähengitykset, joita jokainen on tehnyt jumppatunnilla, kertoo Hotinen.

Hotinen kertoo itse nauravansa päivittäin arkisillekin asioille.

– Jos nauran joka päivä sähkölaskulle 20 minuuttia niin nauru ehdollistuu minuun. Sen jälkeen en voi katsoa enää sähkölaskua nauramatta. Itse en voi esimerkiksi katsoa teepussia enää nauramatta.

Jos nauramista haluaa kokeilla naurujoogan avulla, sopii se Hotisen mukaan kaikille iästä tai kunnosta riippumatta.

– Tämä sopii ihan pienistä lapsista vanhuksiin. Olen käynyt naurattamassa esimerkiksi pyörätuolissa olevia sekä syvästi masentuneita ihmisiä. Jokainen tekee tätä sen mukaan, miltä tuntuu. Alussa naurujooga ei ole välttämättä kovin helppoa eikä se sovi kaikille. Heittäytymällä ja päästämällä naurun vallloilleen tästä saa kuitenkin paljon irti.