1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Uusi sivu teollisuushistoriaa: Kuhmossa on valmistettu ensimmäiset CLT-puulevyt

Ensimmäinen erä Suomessa valmistettua ristikkäin liimattua puulevyä on valmiina lastattavaksi rekan kyytiin. Tehtaan työntekijöiden koulutus on lopuillaan, ja työsopimusten tekoa odotetaan.

Kuva: Sanna Kähkönen / Yle

Maanantaina Kuhmon CrossLam-tehtaalla on juhlapäivän vieraita, kun ensimmäinen rekkalastillinen CLT-puulevyä on valmistettu. Uuden tehtaan toukokuussa alkaneeseen koulutukseen valittiin kahdeksan henkilöä kuudenkymmenen joukosta, ja mukaan päässeet Jouko Heikkinen ja Vikke Kilponen uskovat kotimaisella puuteollisuudella olevan sijansa suomalaisessa rakentamisessa.

– Odotan innolla, että puurakentaminen alkaa nousta kasvuun. Opintomatkoilla kävimme CLT-puulevystä rakennetuissa kerrostaloissa, niin on se kodikas ja lämmin talo betonitaloon verrattuna. Niin ovat tehtaallakin puhuneet, että kiinnostusta olisi ja tilauksia tulisi, kertoilee Kilponen, joka lastasi ensimmäiset puulevyt rekan kyytiin.

– Tänään on iso päivä, tämän eteen on töitä tehty. Jännittävää on ollut, hieno tilanne, sanoo Heikkinen.

Uusi ura CLT-tehtaalla on kuin lottovoitto

Suurien puuelementtien ensimmäinen suomalainen teollinen valmistaja on kouluttanut tulevia työntekijöitään keväästä asti. Jouko Heikkinen oli talven yli työttömänä kolmen vuosikymmenen rekkamiehen uran jälkeen, eikä ole uranvaihtoa harmitellut.

Auton tuulilasi on vaihtunut tietokonenäyttöihin, ja työajat ovat säännölliset – muutos on ollut iso.

Jouko Heikkinen

– Hiljaista oli eikä töitä tarjottu. Onneksi pääsin koulutukseen, tämä on lottovoitto. Auton tuulilasi on vaihtunut tietokonenäyttöihin, ja työajat ovat säännölliset – muutos on ollut iso.

– Tämänikäisenä haasteellisinta on lisääntynyt tietokonetyöskentely, puristamis- ja liimaustyöpisteellä työskentelevä Heikkinen sanoo.

– Puu on lämpimämpi ja mukavampi elementti kuin betoni, jonka kanssa tein ennen töitä. Eikä tässä työssä tarvitse liata niin paljon vaatteita eikä näppejä, ja vaikka sekä puu että betoni pölyävät, niin ei tämä ole niin paha, sanoo Kilponen.

Ville Kilponen on kouluttautunut puolen vuoden ajan CrossLamin CNC-koneistajaksi. Kuva: Sanna Kähkönen / Yle

– Olen CNC-koneistaja, ja teen elementit asiakkaan tilaamien mittojen mukaan, viimeistelen, pakkaan ja lastaan rekkaan. Elementit suojataan asiakkaan toiveen ja kuljetusmatkan mukaan, Kilponen kertoo.