Mustolan tullin kohtalo sinetöidään tänään

Estettä Mustolan asiakaspalvelupisteen sulkemiselle ei ole. Tullin johtoryhmä käsittelee asiakaspalautteet tänään.

Mustola, Lappeenranta
MustolanTulli
YLE

Tulli tuskin peruu Mustolan asiakaspalvelupisteen sulkemista Lappeenrannassa. Tullin asiakkuus- ja veronkantojohtaja Tom Fermin mukaan Mustolan asiakaspalvelupisteen sulkemiselle ei ole mitään estettä, vaikka tullin johtoryhmä vielä asiakaspalautteita käsitteleekin.

Muun muassa Lappeenrannan kaupunki, Mustolassa toimivat yritykset ja Etelä-Karjalan kauppakamari ovat vedonneet tullin pääjohtajaan ja sisäministeri Päivi Räsäseen Mustolan asiakaspalvelupisteen säilyttämisen puolesta. Asiakaspalvelupisteen sulkeminen Mustolasta ja palvelutoiminnan siirtäminen Nuijamaan raja-asemalle aiheuttavat yrityksille lisäkustannuksia.

– Palautetta on tullut runsaasti. Ja onhan se totta, että palvelut huononevat, jos yrityksen vieressä toimiva asiakaspalvelupiste suljetaan, sanoo Ferm.

Hän muistuttaa, että yrityksillä on kaksi kätevää vaihtoehtoa: sähköinen tullaus ja sähköpostin välityksellä hoidettava tullaus.

– Tarvittaessa tullin virkailija käy yrityksessä tarkastamassa tullattavan tavaran; ei sitä tullin pihassa tarvitse tarkastaa, sanoo Ferm. Hän kertoo, että kaikkiin Mustolan toimipisteen yritysasiakkaisiin otetaan yhteyttä puhelimitse ja kerrotaan vaihtoehtoisista tullaustavoista.

Tullin johtoryhmä päätti marraskuussa lakkauttaa asiakaspalvelupisteet Kouvolassa, Loviisassa, Vantaalla ja Lappeenrannan Mustolassa. Päätöksen taustalla ovat säästöpaineet. Myös tiskillä tapahtuva asiointi on vähentynyt sen jälkeen, kun tulli otti käyttöön sähköisiä tullauspalveluja.