1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Kainuuta markkinoidaan lintuperspektiivistä – kopterivideot kaikkien käytössä

Oulujärvestä ja kainuulaisista koskista on julkaistu pienoiskopterilla kuvattuja markkinointivideoita. Yritykset aikovat käyttää videoita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

ilmiöt
Oulujärven Ärjänsaari
Kuvakaappaus Ärjänsaaren markkinointivideosta

Sanonnan mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Videokuvan toivotaan kertovan vieläkin enemmän, varsinkin kun kyse on markkinointivideoista. Elinkeinotoiminnan kehittämisyhtiö Kainuun Edun teettämät kopterivideot ovat kaikkien kainuulaisten käytettävissä YouTubessa.

– Teetimme videoita ympäri Kainuuta joki- ja koskikohteista. Vuonna 2013 kuvattiin yli 10 kohdetta, mutta nyt viimeimmäksi julkaistuissa videoissa on punaisena lankana Oulujärvi, kertoo Teemu Ojalehto markkinointiviestintähankkeesta.

Marraskuun lopussa videopalveluun ladatut Oulujärvi-videot on kuvattu Paltamossa Kiehimäjoen suulla (siirryt toiseen palveluun), Melalahdessa (siirryt toiseen palveluun), Kivesvaaralla (siirryt toiseen palveluun), Manamansalossa (siirryt toiseen palveluun), Paltaniemellä (siirryt toiseen palveluun) ja Ärjänsaaressa (siirryt toiseen palveluun).

– Videot on otettu lämpimästi vastaan. Ärjänsaarikin on erilainen katsoa yläilmoista, se on ollut suosittu video, sanoo Ojalehto.

Pienyrittäjän budjetti ei riitä vastaavaan

Ärjänsaaressa yrittäjänä toimiva Mika Kopsa aikoo hyödyntää videoita omassa markkinoinnissaan sosiaalisessa mediassa.

– On näyttäviä videoita. On siitä varmasti koko Kainuulle hyötyä, sanoo Kopsa.

Kopsan yritys pyörittää Ärjänsaaressa kahvilaa, vesiliikennettä ja mökkien vuokraustoimintaa. Pienyrittäjän eurot eivät Kopsan mukaan riitä markkinointiin.

Huikean halpa verrattuna mainokseen Hesarin sisäsivuilla.

Teemu Ojalehto

– Se on niin tyyristä hommaa, että meidän budjettimme eivät anna periksi lähteä markkinoimaan. Kainuun Etu teki miehen työn, kun tuollaisen tekivät. Normaali yrittäjä ei pysty missään nimessä tuollaisia tekemään, sanoo Kopsa.

Videoiden rahoitukseen on käytetty Kainuun Edun, Kainuun Liiton, kuntien ja EU:n rahaa. Kopterivideoiden hintaa Teemu Ojalehto ei paljasta, mutta vertaa sitä perinteiseen markkinointiin.

– Huikean halpa verrattuna mainokseen Hesarin sisäsivuilla, vertaa Ojalehto.

"Fiilistely on tärkeintä"

Ilmakuvat Kainuusta herättävät myös kehitysajatuksia.

– Videot eivät olleet odotuksiin nähden ihan niin mahtavia, kuin mitä olisin olettanut. Esimerkiksi Melalahti-videossa näkyi vanha ränsistynyt lato. Kunhan näen raakamateriaalia, niin saattaa sieltä jotain löytyäkin, kertoo projektipäällikkö Kari Heikkinen Paltamosta.

Ei olisi huono idea laittaa videokisaa pystyyn. Se olisi parasta, että harrastajat ja matkailijat saataisiin kuvaamaan.

Ollis Leppänen

Sen sijaan Paltamosta Kuhakunkku-kisan aikaan kuvattuun videoon Heikkinen on tyytyväinen.

– Se on tosi hyvä pätkä, järvellä oli paljon veneitä, sanoo Heikkinen.

Elämää ja ihmisiä videoihin kaipaa myös laivaisäntä Ollis Leppänen Oulujärven Laiva-Osakeyhtiöstä. Kajaaninjoella Höyrylaiva Koutan yleisöristeilyllä kuvattu video on vielä julkaisematta.

– Made in Kainuu -videot ovat yleiskuvaa. Laivayhtiön näkökulmasta fiilistely on tärkeintä. Ei olisi huono idea laittaa videokisaa pystyyn. Se olisi parasta, että harrastajat ja matkailijat saataisiin kuvaamaan, ehdottaa Leppänen.

Hän pitää kuitenkin hyvänä asiana sitä, että videot ovat yrittäjien käytettävissä ilmaiseksi. Ollis Leppänen muistuttaa, että paras video on sellainen, joka leviää, mutta videon katsominen ei välttämättä johda vielä mihinkään.

Lue seuraavaksi