Metrovyyhti syvenee – päättäjien luottamus Siemensiin on mennyt

Siemensin ehdottama allianssisopimus ei näytä saavan tuulta siipien alle. Enemmistö HKL:n johtokunnan jäsenistä ei kannata sopimusta, vaan haluaa purkaa metron automatisointisopimuksen Siemensin kanssa joko kokonaan tai osittain.

Kotimaa
Vuosaaren metrolaituri rakennettiin automatisointia silmälläpitäen.
Vuosaaren metrolaituri rakennettiin automatisointia silmälläpitäen.

HKL:n ja Siemensin välinen vääntö metron automatisoinnista ei näytä loppuvan. Viikko sitten näytti, että Siemens ja HKL:n johtokunta olivat päässeet jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen neuvotteluissa, mutta johtokunta päätti jättää Siemensin ehdottaman allianssimallin pöydälle.

Allianssimallin mukaan automatisointihankkeelle asetetaan tavoitehinta, jonka alittuessa säästyvä summa jaetaan HKL:n ja Siemensin kesken. Samoin ylimääräiset kulut jaetaan, jos hinta ylittää tavoitteen.

HKL:n johtokunnassa allianssimalli ei näytä saavan kannatusta. Enemmistö johtokunnan jäsenistä ei kannata Siemensin viimeistä oljenkortta.

– Allianssisopimus on samaa veivaamista kuin tähän mennessä. Se ei todellakaan ole hyvä ratkaisu, kertoo HKL:n johtokunnan varapuheenjohtaja Riina Simonen (Vas.).

– Miksi muuttaisimme olemassa olevaa sopimusta? Samalla luopuisimme nyt olemassa olevasta oikeutetusta Siemensin jo täysimääräisestä myöhästymissanktiosta ja maksaisimme lisää. Allianssisopimus toisi oikeudenkäynnin myös muiden alkuperäisen automaation tarjoajien puolelta, HKL:n johtokunnan jäsen, Kari Kälviän (Vihr.) jatkaa.

Vaihtoehdoksi näyttää jäävän nykyisen sopimuksen purkaminen joko kokonaan tai osittain. Kälviän mielestä vaihtoehtoja on vain yksi. Nykyisen sopimuksen purkaminen Siemensin kanssa.

Epäluotettavasta ja ikävästä toimijasta pitää päästä eroon. Uskon, että meidän tulee purkaa sopimus kokonaisuudessaan.

Kari Kälviä (Vihr.)

– Epäluotettavasta ja ikävästä toimijasta pitää päästä eroon. Uskon, että meidän tulee purkaa sopimus kokonaisuudessaan, Kälviä toteaa.

Kälviä perustelee suoraa puhettaan sillä, että vanhojen junien automatisointi ei ole edennyt millään tavalla suunnitellusti.

– On syytä muistaa myös, että junien toimintavarmuus Siemensin osaamisen huomioiden on hyvin kyseenalainen, mikäli Siemens saisi niitä koskaan automatisoitua.

Johtokunnan jäsenet Lilja Tamminen (Vihr.) ja Lehtinen Ari (SDP) ovat samoilla linjoilla.

– Nyt viimeaikaisten Siemensin tempausten vuoksi olen kallistunut enemmän kannalle, että sopimus tulisi purkaa kokonaan - ja että purkaminen on ainoa keino saada länsimetro ajokuntoon syksyllä 2016. Siemens pitää käytännössä länsimetroa panttivankina neuvotteluissa ja on tehnyt niin jo kauan, Tamminen sanoo.

Osittainen purkaminen saa myös kannatusta

Varapuheenjohtaja Riina Simonen pitävät sopimuksen osittaisen purkamista parhaana vaihtoehtona.

– Sopimuksen osittainen purkaminen mahdollistaa sen, että Länsimetroa voitaisiin ajaa puoliautomaattisena syksyllä 2016.

Sopimuksen osittainen purkaminen mahdollistaa sen, että Länsimetroa voitaisiin ajaa puoliautomaattisena syksyllä 2016.

Riina Simonen (Vas.)

Kanarialta lomamatkalta tavoitettu johtokunnan jäsen Kimmo Kokkila (PS) jakaa Simosen näkemyksen.

– Se on mielestäni myös halvin vaihtoehto kaupunkilaisille, Kokkila toteaa.

Länsimetron liikennöinti syksyllä 2016 tärkeintä

HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs (Vihr.) ei ole lyönyt kantaansa vielä kiinni. Hänen mielestään kaikki vaihtoehdot vaativat vielä lisäselvityksiä.

– Kaikkiin vaihtoehtoihin liittyy ongelmia ja merkittäviä riskejä. Erityisesti riskeistä länsimetron avaamiselle täytyy saada parempi käsitys ennen päätöstä.

Varmaa on, että jos allianssimalli kaatuu ja sopimus Siemensin kanssa puretaan kokonaan tai osittain, niin automatisoinnista syntyneitä rahariitoja puidaan tulevaisuudessa oikeussaleissa.

Kaikkiin vaihtoehtoihin liittyy ongelmia ja merkittäviä riskejä.

Otso Kivekäs (Vihr.)

HKL:n johtokunta käsittelee torstaina, mihin suuntaan asiassa edetään. Luultavasti asiassa otetaan aikalisä.

– Tuskin teemme varsinaista ratkaisua tänään, vaan selvittelemme metrohankkeen aikataulun mukaisen toteutumisen mahdollistavia etenemisvaihtoehtoja syvällä teknisellä tasolla. Jos Siemens ei ole sellainen etenemisvaihtoehto, niin sitten mentäneen ilman Siemensiä, Lilja Tamminen lopettaa.