Purjeet hajalla ja hai peräsimessä – näin suomalaiset ylittivät Atlantin ennätysajassa

Leopard by Finland voitti ARC 2104 -purjehduskilpailun ennätysajalla. Suomalaisjohtoinen miehistö kohtasi matkalla teknisiä ongelmia, hermot olivat kireällä ja tuuliolot vaikeat, mutta lopulta Karibialle saavuttiin letkeissä tunnelmissa.

Kotimaa
Leopard by Finland -joukkue saapui Saint Lucian saarelle keskiviikkona Suomen aikaa
Leopard by Finland -joukkue saapui Saint Lucian saarelle keskiviikkoaamuna Suomen aikaa.Tim Wright / Photoaction.com

Samuli Leisti kuulostaa väsyneeltä mutta huojentuneelta. Saint Lucian saarelta Karibialta aamiaispöydästä tavoitettu Leisti on pari päivää ehtinyt sulatella tietoa siitä, että hän on nyt maailmanennätysmies.

Osana Leopard by Finland -joukkuetta Leisti oli mukana voittamassa ARC 2014 -purjehduskilpailun. Samalla joukkue rikkoi ennätyksen Atlantin valtameren ylityksessä. Ylittämiseen kului kahdeksan päivää, 14 tuntia, 39 minuuttia ja 50 sekuntia. Edellinen ennätys parani lähes kahdella päivällä.

Matkaan Leopard lähti 24. marraskuuta Las Palmasista.Kotkan Pursiseuran kasvatti Leisti toimi projektin päällikkönä sekä ruorimiehenä kipparin lähimpänä apulaisena.

Maaliin tullessa olo oli sellainen että hanskat tippuu lattialle ja jalat menee alta

Samuli Leisti

– On huikea fiilis mutta myös tyhjä olo. Puolentoista vuoden rypistys on nyt takana. Olemme poikien kanssa muistaneet juhliakin tätä ennätystä pari päivää, ja kun toinen suomalainen venekunta saapui eilen maaliin, piti juhlia myös heidän kanssaan, kertoo Samuli Leisti.

– Maaliin tullessa olo oli sellainen että hanskat tippuu lattialle ja jalat menee alta. Ajoin vielä itse veneen maaliin ja maalipaukun kajahtaessa tiesin että nyt kukaan ei voi veidä tätä ennätystä pois, muistelee Leisti.

Hajonneita purjeita ja hai peräsimessä

Leistin mukaan mahdollisuuksia olisi ollut vieläkin parempaan aikaan. Sääikkuna näytti valtameren ylitykselle noin seitsemän päivän aikaa, mikäli matkaan olisi päästy virallisena lähtöpäivänä eli 23. marraskuuta. Kovien tuulten vuoksi Leopard pääsi lähtemään vasta seuraavana päivänä.

Leopard by Finlandin miehistö juhli ARC 2014 kilpailun voittoa Saint Luciassa. Joukkue ylitti Atlantin ennätysajassa
Leopardin miehistö juhli riehakkaasti uutta ennätysaikaa.Tim Wright / Photoaction.com

Miehistö kohtasi Leistin mukaan monia teknisiä vaikeuksia ennätysyrityksessään. 100-jalkaista Leopard3 -venettä puskettiin koko ajan kovempaan vauhtiin ja tekniikka oli äärirajoilla.

Esimerkiksi purjeita repesi ja satelliittiyhteys lakkasi toimimasta. Isoa pallopurjetta paikattiin moneen kertaan. Toisena päivänä miehistö kohtasi valaan, joka onnistuttiin väistämään vasta viime tingassa.

– Seuraavana päivänä hai iskeytyi kiinni peräsimeen. Ajateltiin, että nyt lähtee peräsin ja veneellä oli täysi hätävalmius päällä. Siellä seistiin boksereissa kannella valmiina vieläkin pahempaan. Lopulta saimme hain rippeet pois ja peräsin säilyi ehjänä.

Elinikäisiä ystäviä

Miehistöstä puolet eli 11 oli suomalaisia. Muut jäsenet edustivat useita eri kansallisuuksia. Kisan ensimmäisten päivien kovat tuulet alkoivat Leistin mukaan näkyä pian sekä fyysisenä että henkisenä väsymyksenä. Hermot olivat kireällä, mutta toisiaan kannustaen matka jatkui. Kuudentena päivänä tuulten hellitettyä alkoi myös stressi poistua.

– Purjehdittiin sen jälkeen aika letkeissä tunnelmissa vaikka täysillä mentiinkin. Huikea porukka, joka hitsautui yhteen. Sain kyllä ystäviä varmaan elämän loppuun saakka.

Kotkalaislähtöiset Timo Lehto ja Samuli Leisti lähtevät ylittämään Atlantin valtamerta marraskuussa
Leopardin miehistönjäsenet Timo Lehto ja Samuli Leisti kävivät kertomassa Atlantin ylityksen ennätysyrityksestä syyskuussa Kymenlaakson Radiossa.Mari Pekkanen / Yle

Ennätyksestä nautitaan vielä, mutta Leisti on toisaalta kääntänyt katseensa jo tulevaisuuteen. Seuraavana voisi olla vuorossa purjehdus Australiassa Sydneystä Hobartiin. Pidemmän tähtäimen tavoite on saada Suomesta kasaan joukkue Volvo Ocean Raceen mahdollisesti jo vuonna 2017.