1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Marttiinin puukkotehdas pyrkii vahvemmin Pohjois-Amerikan markkinoille

Marttiinin puukkotehdas havittelee entistä laajempia markkinoita Pohjois-Amerikasta. Marttiinin toimitusjohtajan Päivi Ohvon mukaan Yhdysvaltoihin halutaan lisätä erityisesti erä- ja metsästyspuukkojen vientiä. Toimitusjohtaja on työskennellyt elokuusta lähtien Yhdysvalloissa etsimässä uusia jakelukanavia Marttiinin tuotteille.

Kotimaan uutiset
Marttiinin puukkoja
Raimo Torikka / Yle
Päivi Ohvo
Päivi Ohvoa haastattelee Raimo Torikka.

Marttiinin puukkotehdas on perustettu Rovaniemelle vuonna 1928. Vuodesta 2005 Marttiini on ollut osa Rapala konsernia. Rapalalla on toimisto Minneapoliksessa Minnesotan osavaltiossa. Marttiinin toimitusjohtajalle konsernin oma toimisto on luonteva toimipaikka uusien jakelukanavien ja markkinoiden etsimisessä.

Yhdysvallat on ollut Marttiinin puukkotehtaan suurin vientimaa jo vuosikymmeniä. Nykyisin Yhdysvaltojen viennistä on noin 98 prosenttia fileointiveitsiä. Vuosittain niitä viedään sinne noin 400 000. Nyt tavoitteena on viedä Pohjois-Amerikkaan myös muita Marttiinin veitsiä ja puukkoja.

- Me ollaan ajateltu, että me voitaisiin laajentaa täällä myös työ-, ulkoilu- ja metsästyspuolelle eli kaikkeen muuhun mitä meillä on myytävänä. Sillä perusteella sitten päätettiin, koska Suomesta käsin sitä on aika hankala saada alkuun, että minä muutan tänne vähäksi aikaa, kertoo Marttiinin toimitusjohtaja Päivi Ohvo syyn Yhdysvalloissa ololleen.

Kilpailu on kovaa

Yhdysvalloissa Rapala on hyvin tunnettu kalastuspuolella niin kuin myös Marttiinin fileointiveitsi. Muilla markkinoilla ei Marttiinin veitsiä juuri tunneta. Tästä syystä toimitusjohtajan työ on haastavaa Yhdysvaltojen hajanaisilla markkinoilla.

- Täällä jakelutiet ovat kovin erilaiset kuin Euroopassa ja tavallaan vaihtoehtoisia jakeluteitä on paljon. Lisäksi kilpailu on äärettömän tiukkaa. Olemme jo saaneet silti uusia jakelijoita, mutta toki yhteistyö niiden kanssa on vielä alkuvaiheessa. Joka tapauksessa jo vähän orastavaa vihreätä jo kasvamassa, kertoo Päivi Ohvo syksyn saavutuksista.

Metsästäjille oma puukkomalli

Päivi Ohvon mukaan Suomessa ja Yhdysvalloissa suhtautuminen puukkoihin ja veitsiin on hyvinkin erilainen. Suomessa puukko on työkalu jota käytetään luontevasti lapsesta lähtien. Yhdysvalloissa suositaan kumikahvoja ja puukkoon suhtaudutaan varovaisemmin ja tuotteen pitää olla sellainen, että se on turvallinen käyttää.

Paremman tuloksen toivossa Marttiini lähestyy metsästäjiä omalla mallistolla.

- Olemme juuri suunnittelemassa puukkovalikoimaa metsästäjille. Se on tietyllä lailla perinteinen, mutta siinä on teräosa uudempi. Tietenkin pyrimme myymään ihan sitä samaa nykyvalikoimaa mitä myydään myös Suomessa ja Euroopassa. Se on se toinen osa-alue jota tänne tullaan myymään, kertoo tulvista suunnitelmista toimitusjohtaja Päivi Ohvo.

Vienti itään tökkii

Marttiini vie nyt lähes 30 maahan ja liikevaihto on ollut edellisvuotta edellä. Marttiinille on palkattu vuoden alussa Helsinkiin oma vientipäällikkö jonka vastuulla on myös vientimarkkinoiden perkaaminen.

Tänä vuonna haasteita myynnille on tuonut Venäjän tilanne.

- Se oli juuri se mihin me satsattiin toissa ja viime vuonna. Sinne haettiin ja saatiinkin uusia jakelijoita, mutta tämä nykyinen tilanne vie sitä nyt valitettavasti toiseen suuntaan, pahoittelee Venäjän tilannetta toimitusjohtaja Päivi Ohvo.

Lue seuraavaksi