Kuka tahansa voi nimittää itsensä terapeutiksi

Terapeutiksi voi alkaa periaatteessa kuka tahansa.Terapeutti-nimikettä ei ole millään tavalla suojattu. Valviran valvonnan alaisina on vain kuusi eri terapeutti-nimikettä, joista neljä on laillistettuja. Kuluttajalle jää vastuu erottaa ammattihenkilö laajasta terapeuttien kirjosta.

terveys
Kaulaa hierotaan.
YLE / Reija Grönroos

Laki ei toistaiseksi säätele terapeutti-nimikkeen käyttöä. Teoriassa kuka tahansa voi tarjota terapeutin palveluita. Erilaisia vaihtoehtohoitoja antavia terapeutteja löytyy Suomesta iso joukko.

Valviran valvonnan alla on ainoastaan kuusi nimikesuojattua terapeuttia. Laillistettuja ammattihenkilöitä ovat puhe-, ravitsemus-, fysio- ja toimintaterapeutti. Näille Valvira myöntää oikeuden toimia ammatissaan. Nimikesuoja on näiden neljän lisäksi jalka- ja psykoterapeutilla. Muut terapeutit eivät ole lain katsomia terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

– Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammatissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Näiden arviointi kuuluu aina työnantajalle, Valviran lupaosaston ammattioikeuksia valvovan ryhmän päällikkö, esittelijäneuvos Maarit Mikkonen kertoo.

Jalkaterapeutin töitä vastaavia palveluita voi siis antaa kuka vain, mutta hänellä ei ole oikeutta käyttää jalkaterapeutti-nimikettä. Toimintaterapeutti ilman Valviran myöntämää lupaa taas on sama asia kuin valelääkäri. Ammattia ei siis saa harjoittaa ilman laillistusta.

Vastuu jää kuluttajalle

Kuluttajan näkökulmasta on ongelmallista erottaa terapeuttien joukosta huijarit. Aromaterapeutti tai energiaterapeutti eivät esimerkiksi ole terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joten Valvira ei voi millään tapaa valvoa ammattia harjoittavien toimintaa.

Harva kuluttaja myöskään tietää, mitkä terapeutit ovat Valviran hyväksymiä ja valvomia terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

– Kuluttaja ei välttämättä osaa erottaa, onko kyseessä ammattihenkilön antama palvelu vai joku muu. Tässä vaaditaan kuluttajilta valveutuneisuutta, Maarit Mikkonen toteaa.

Pahimmissa tapauksissa hoito voi aiheuttaa asiakkaalle terveyshaittoja. Vastuu palvelusta on kuitenkin aina sen tarjoajalla.

– Jos tällaisessa tilanteessa tulee ongelmia, joutuu esimerkiksi harhaanjohdetuksi, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, Maarit Mikkonen neuvoo.