1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. musiikki

Suomessa jyllää kantelebuumi – soitonopetukseen hakeneiden määrä tuplaantui kymmenessä vuodessa

Yhä useampi tarttuu kanteleeseen. Esimerkiksi Oulun seudulla kanteleensoitonopetukseen hakeneiden määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Suosion syytä voi etsiä esimerkiksi Pikku Kakkosesta.

Kuva: Yle

Oulun seudun musiikkioppilaitoksilta saatujen tilastojen mukaan kanteleensoiton perusopetukseen hakeneiden määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Oulun seudun konservatorion kanteleensoitonopetukseen haki vuonna 2004 kuusi ihmistä. Tänä vuonna hakijoita oli yli kaksi kertaa enemmän: kanteleensoiton pariin haki 15 ihmistä. Ylivieskassa kanteleensoitonopetukseen hakeneiden määrä kasvoi kymmenessä vuodessa kolmesta kuuteen.

Vain Raahen musiikkiopistossa kehitys on ollut tasaisempaa. Kanteleensoitonopetukseen haki vuonna 2004 seitsemän ihmistä ja tänä vuonna yhdeksän. Luvut eivät kerro varsinaisesta yleisöryntäyksestä, mutta kielivät Kanteleliiton toiminnanjohtaja Anna Wegeliuksen mukaan jotain myös valtakunnallisesta kehityksestä.

Kantelekilpailussa oli soittajia enemmän kuin koskaan ennen.

Anna Wegelius

– Kyllä kanteleella on jonkinlainen buumi meneillään. Soittajia on tosi paljon. Kun Kanteleliitto järjesti toissa kesänä kantelekilpailut yhtyeille, niin siellä oli yli 400 soittajaa. Se on enemmän kuin koskaan ennen, Wegelius kertoo.

Lastenohjelmat siivittivät suosion uuteen nousuun

Wegeliuksen mukaan kanteleensoiton suosion taustalla on useita taustatekijöitä. Pienten lasten kohdalla syytä voidaan etsiä ainakin lastenohjelmista.

– Esimerkiksi Pikku Kakkosessa kantele on näkynyt useammassa eri jutussa. Se on varmasti innostanut lapsia.

Wegeliuksen mukaan ensikosketus kanteleeseen tulee usein musiikkileikkikoulussa. Viisikielisiä kanteleita soitetaan myös koulujen musiikkitunneilla.

– Kanteleliitolla oli 1980-luvulla valtakunnallinen projekti, jossa viisikielisiä kanteleita hankittiin melkein joka kouluun. Olemme ajatelleet, että projektille pitäisi ottaa uusintakierros, jossa kanteleet huollatetaan ja opettajille opetetaan soittamista, Wegelius kertoo.

Vahvasti tätä päivää

Kanteleella on vähän semmoinen ongelma, että se on hirveän stereotyyppinen soitin.

Anna Wegelius

Kantele on merkittävä osa suomalaisen musiikin historiaa. Tästä kertoo jo kanteleen rooli maamme kansallissoittimena. Wegeliuksen mukaan kantele ei ole kuitenkaan mennyttä elämäävaan vahvasti tätä päivää.

– Kanteleella on vähän semmoinen ongelma, että se on hirveän stereotyyppinen soitin, vaikka sitä kuulee monilla levyillä rockista taidemusiikin kautta kansanmusiikkiin. Ihmiset eivät vaan tiedä kanteleesta juuri mitään, Wegelius kertoo.

– Ulkomailla kantele on vapaa kaikista odotuksista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ihmiset ovat olleet älyttömän ihastuneita kanteleeseen ja ihmetelleet, mikseivät ole tienneet tämmöisestä soittimesta aikaisemmin.