1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tiskirättikin pitää markkinoida maailmalle tunteella

Ostopäätöstä tehtäessä tunne on usein ratkaisevampi tekijä kuin järki. Tämän tietää myös tiskiräteistä kasvavan bisneksen luonut yrittäjä.

Kotimaan uutiset
Kauniisti koristeltuja tiskirättejä myyntitelineessä.
Heli Mansikka / Yle

Susanna Myllymäki inhosi lapsena siivousta. Aikuisiällä hän halusi tuoda hommaan iloa. Tarvittiin vielä lapsuuden rakas harrastus ja yhdistelmästä syntyi kannattava bisnes: vuonna 1997 aloittanut Kuitukuu Oy vie nyt tiskirättejä Parkanosta maailmalle.

Kuinka ihmeessä niinkin arkinen esine kuin tiskirätti voi kiinnostaa ulkomailla asti? Onko siinä mitään järkeä? Jospa se onkin tunnetta?

– Kyllä alku on lapsuuden intohimoisessa harrastuksessa eli tekstiilipainossa, sanoo suunnittelija ja yrityksen perustaja Susanna Myllymäki.

Siivousväline sai tuotenimekseen More Joy. Tunne oli siis alkuun ratkaiseva tekijä.

Tunne on osa viisautta

Myllymäki oli puhujana Tampereen Kauppakamarin järjestämässä kasvuforumissa. Tapahtumassa potkittiin yrityksiä vientivauhtiin teemalla kasvuyrittäjän tarina.

Alustajien joukossa ollut emeritiusprofessori ja onnellisuustutkija Markku Ojanen kertasi kansainvälisiä tutkimuksia. Ojasen mukaan monissa tapauksissa tunne on ratkaisevampi tekijä päätöksiä tehtäessä kuin järki.

Nopeissa päätöksissä vaikuttaa intuitio, missä muisti, tunne ja järki toimivat samaan aikaan.

Lempeää huumoria ja kuvaa

Tiskirätti tuo mukanaan lempeää huumoria. Siinä voi lukea esimerkiksi ”äidin vapaapäivä”. Menestystuote kotimaassa on ollut siivousliina, jossa on teksti "rättiväsynyt”.

– Kun sen tuotanto meinattiin lopettaa niin päätös oli peruttava kuluttajapalautteen takia.

Parkanolaiset tiskirätit on huomattu etenkin saksaa puhuvassa Euroopassa. Markkinoita on myös Japanissa ja Etelä-Koreassa. Viennissä on ollut kasvua viiden vuoden ajan.

Puukuidusta tehty siivousliina voi korvata jopa postikortin.

– Psykologia on numeroitten ohella tärkeä tekijä. Luen paljon alan kirjallisuutta, sanoo Susanna Myllymäki.

Lue seuraavaksi