Kuopio kasvoi yhtä jalkaa Gustaf Raninin menestyksen kanssa

Kauppaneuvos Gustaf Ranin astui Savonlinnasta Kuopioon vievään laivaan 15-vuotiaana ilman kenkiä ja kuoli varakkaana ja kunnioitettuna liikemiehenä. Hänen aikanaan alkoi Kuopion kasvu Pohjois-Savon keskukseksi.

Kotimaa
Gustav Raninin vanha mylly.
Jukka Eskanen / Yle

Kuopion kasvu ja kauppias Gustaf Raninin tarina kietoutuvat yhteen. Molempien menestys alkoi 1800-luvun puolivälissä.

Vuonna 1825 syntynyt Ranin oli lähtöisin köyhistä oloista Säämingistä, nykyisen Savonlinnan alueelta. Hänen jälkeläisensä, Koivumäen kartanon emäntä Kirsti Dunkel kertoo, että suvun historiikin mukaan 15-vuotias Kustaa astui Savonlinnasta Kuopioon lähtevään laivaan ilman kenkiä.

– Hän lähti aluksi puotipuksuksi, kauppa-apulaiseksi, mutta hän oli nopea oppimaan ja kunnianhimoinen ja sai omat kauppiaan oikeudet, Dunkel kertoo.

Pääkaupunkiasemasta kilpailivat myös Varkaus ja Nilsiä

Vielä 1880-luvulla Iisalmi ja Leppävirta olivat asukasluvultaan Kuopiota suurempia, kertoo Yle Uutistenkartoitussuomalaisten muuttoliikkeistä. Asukasluku ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Kuopion tie kohti maakunnan keskusta oli alkanut jo kauan ennen kuin se kasvoi väestöltään muita alueen paikkakuntia suuremmaksi.

Gustaf Ranin oli mahdottoman kiltti ja viisas.

Kirsti Dunkel

Ensimmäinen Pohjois-Savon kirkko perustettiin 1550-luvulla Kuopioon ja vuonna 1775 Kuopiosta tuli uuden Savo-Karjalan läänin pääkaupunki. Toisinkin olisi voinut käydä.

– Siinä oli ehdolla myös Nilsiä ja Varkaus, mutta pääkaupungiksi valittiin kuitenkin siitä puolivälistä Kuopio, kertoo Kuopion kulttuurihistoriallisen museon yli-intendentti Tapio Laaksonen.

Kaupan kasvu alkoi Saimaan kanavasta

Kuopion kasvu Pohjois-Savon kaupan ja teollisuuden keskukseksi alkoi 1850-luvulla, kun Saimaan kanava avautui ja kaupunki sai oikeudet ulkomaankauppaan. Tuolloin kauppias Gustaf Ranin, alkujaan Kustaa Raninen, oli jo avannut kaupunkiin hänen nimeään kantavan kauppahuoneen, joka on yksi Suomen vanhimpia.

Raninin yrityksestä tuli alueen johtava tukkukauppa. Toiminnoista keskeisimmäksi nousi viljakauppa ja viljan jalostus. Oy Gust Raninin mylly on tärkeä osa Kuopion sataman maisemaa. Nykyisin yhtiö tunnetaan parhaiten alkoholijuomistaan.

– Saimaan kanavalla oli iso merkitys Venäjän-kaupan kehitykselle. Ukko Raninilla oli Savon suurin höyrylaiva-armada, Dunkel sanoo.

Kuopion kasvuun vaikutti myös rautatie, joka rakennettiin kaupunkiin vuonna 1889. Myöskään tämä ei ollut itsestäänselvyys.

– Kallansiltojen kohta oli teknisesti hyvin vaikea ylittää. Yhtenä ratkaisuna pohdittiin, että rautatie olisi kiertänyt Kuopion niemen ja se olisi vaikuttanut kaupungin liikenteelliseen asemaan, Laaksonen huomauttaa.

Ranin houkutteli muita liikemiehiä

Teollisuuden työpaikat toivat Kuopioon väkeä 1800-luvulta alkaen. Kaupungissa oli muun muassa tulitikkuteollisuutta, rullatehdas, myllyjä ja sahoja. Osa työntekijöistä asui kaupungin rajojen ulkopuolella.

Yhtenä ratkaisuna pohdittiin, että rautatie olisi kiertänyt Kuopion niemen.

Tapio Laaksonen

– 1800-lopulta alkaen Kuopiossa oli suuri asuntopula ja asumisen ahtaus, ja se alkoi helpottaa vasta 1960-luvulla, Laaksonen kertoo.

Ranin toimi myös Kuopion liike-elämän katalysaattorina.

– Ranin oli Kuopion ensimmäinen kauppaneuvos, joka houkutteli seudulle myös muita liikemiehiä kuten (rullatehtaan perustajan) Herman Saastamoisen. Hän ei kokenut kilpailua pahaksi, Dunkel sanoo.

Suurisydäminen bisnesmies

Ranin ei koskaan unohtanut köyhiä juuriaan. Hän auttoi hätää kärsiviä ihmisiä suurina nälkävuosina 1866–1867. Hän osti Koivumäen kartanon vuonna 1869 ja perusti sinne yksityisen koulun kylän lapsille. Hän testamenttasi maata myös Pohjois-Savon kansanopiston perustamiseksi.

– Hän oli mahdottoman kiltti ja viisas. Bisnesälynsä lisäksi hänellä oli suuri sydän, Dunkel painottaa.

Oy Gust. Ranin on edelleen suvun omistuksessa ja Dunkel itse asuu ja pyörittää liikekumppaneidensa kanssa kahvilaa ja ravintolaa Koivumäen kartanossa.

– Koivumäen kartano tuntuu kodilta. Täällä mummilassa vietettiin kesät, joulut ja muut lomat. Tämä oli mummille, jonka ukki Gustaf Ranin oli, todella tärkeä ja olemme yrittäneet säilyttää kartanon mahdollisimman ennallaan.

Juttua korjattu: Gustaf Ranin oli 15-vuotias, ei 13-vuotias lähtiessään Savonlinnasta Kuopioon.