Ministeriöltä 28 miljoonaa tukea Haminan LNG-terminaalille

Nesteytetyn maakaasun terminaali on tarkoitus rakentaa Haminan öljy- ja kaasusatamaan. Terminaalin on määrä valmistua vuonna 2018.

Kotimaa
Haminan Energian suunnittelema nesteytetyn maakaasun terminaali on tarkoitus rakentaa Haminan öljy- ja kaasusatamaan
Haminan Energian suunnittelema nesteytetyn maakaasun terminaali on tarkoitus rakentaa Haminan öljy- ja kaasusatamaan.Haminan Energia

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt keskiviikkona Haminan Energia Oy:lle lähes 28 miljoonaa euroa investointitukea LNG-terminaalin rakentamiseen Haminaan.

Haminan Energia aikoo rakentaa Haminan satamaan nesteytetyn maakaasun tuontiterminaalin ja siihen liittyvän voimalaitoksen. Energiayhtiö haki investointiavustusta työ- ja elinkeinoministeriöltä hankkeeseen vuosi sitten. Hankkeen kokonaiskustannukset ilman voimalaitosta ovat noin 90 miljoonaa euroa. Terminaali sijoittuisi öljy- ja kaasusatamaan, jossa sille on jo laituripaikka valmiina.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori kertoo, että työ- ja elinkeinoministeriö on nyt syksyn aikana myöntänyt neljälle LNG -hankkeelle investointitukea, mikä käynnistää runsaan 300 miljoonan euron investoinnit nesteytetyn maakaasun terminaaleihin.

– Tavoitteena on rakentaa kattava terminaaliverkosto Suomen rannikolle, joka luo vaihtoehtoisia hankintaväyliä meriliikenteelle ja kaasua käyttävälle teollisuudelle, Vapaavuori toteaa.

Terminaalin on määrä valmistua alkuvuodesta 2018. Sen kautta kulkisi vuosittain noin 118 000 tonnia LNG:tä. Satamassa nesteytettyä kaasua varastoitaisiin 30 000 kuution säiliöön. Säiliöstä LNG:tä höyrystettäisiin suoraan Haminan Energian maakaasuverkkoon, josta on yhteys myös valtakunnan siirtoverkkoon. Terminaalihankkeeseen liittyy myös LNG:tä käyttävän voimalaitoksen rakentaminen satamaan. LNG :tä voitaisiin kuljettaa Haminasta käyttäjille muualle Suomeen rekoilla, junilla sekä laivoilla. Haminan Energian mukaan terminaali lisäisi kilpailua kaasumarkkinoilla, koska se toisi vaihtoehdon Venäjältä tuotavalle kaasulle.

LNG tulee olemaan tulevaisuudessa myös entistä tärkeämpi laivojen polttoaineena. Euroopan suurimmille satamille, joihin HaminaKotka-satamakin kuuluu, on tulossa velvoite tarjota LNG:n tankkausmahdollisuus satamissa. Haminan Energian toimitusjohtajan Timo Toikan mukaan nesteytetyllä maakaasulla on kovat kasvunäkymät juuri laivojen polttoaineena.

– Terminaalin kapasiteettista noin 20 prosenttia menee laivojen käyttöön. Rikkidirektiivi ja laivojen tulevat päästövähennykset tukevat LNG:n kasvua meriliikenteessä, Toikka toteaa.

Lopullinen rakentamispäätös tehdään ensi keväänä, jolloin varmistuu, saako tuki Euroopan komission siunauksen. Terminaalin rakentaminen alkaisi loppuvuodesta 2015. Rakentaminen työllistäisi noin sata ihmistä. Käyttöönoton jälkeen se työllistäisi arviolta 10–15 henkilöä suoraan ja välillisesti noin 30.

Juttua täsmennetty ja lisätty Timo Toikan kommentit 10.12.2014 kello 17:46