1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Yrittäjä: "Lastentarvikkeiden myynnissä verkko ei ohita kivijalkamyymälää"

Verkkokaupan kasvu ei syö myyntiä lastentarvikkeita kauppaavissa kivijalkamyymälöissä, uskoo Lastentarvike Kajaanin yrittäjä Hannele Mustonen. Hän haluaa nähdä verkkokaupan enemmänkin vahvuutena kivijalkamyymälöille.

Kotimaan uutiset
Lasten lelu.
Minna Heikura / Yle

Kovaa vauhtia kasvavan verkkomyynnin pelätään hävittävän kivijalkamyymälöitä katukuvasta. Lastentarvike Kajaanin yrittäjä Hannele Mustonen kertoo, että heidän alallaan ei kuljeta tässä asiassa valtavirran mukana. Hänen mielestään on hyvä, että asiakkaat voivat tutustua ja vertailla tuotteita verkossa.

Yksi kivijalkamyymälän valteista on Mustosen mukaansa se, että kaikkia tuotteita ei verkosta löydy.

– Minulla on paljon tuotteita, joita ei myydä verkkokaupassa. Esimerkiksi Euroopan suurimman turvaistuinvalmistajan uusinta turvaistuinta ei anneta ollenkaan nettimyyntiin. Se ei ole loppupeleissä edes valmistajien etu, että kuluttajat saisivat kaikki turvallisuustuotteet netistä.

Hannele Mustonen.
Lastentarvike Kajaanin yrittäjä Hannele Mustonen uskoo, että verkkokauppa ja kivijalkamyymälä voivat tukea toisiaan.Minna Heikura / Yle

Mustonen kertoo, että erityisesti esikoistaan odottavat vanhemmat kaipaavat apua ja neuvontaa lastentarvikeviidakossa.

– Meillä on kuitenkin se asiantuntemus ja koulutus esimerkiksi siihen, minkälainen istuin käy minkäkin ikäiselle, ja mikä on mahdollisimman turvallinen kenellekin. Se on asia, mitä ei voi ostaa netistä.

Se ei ole loppupeleissä edes valmistajien etu, että kuluttajat saisivat kaikki turvallisuustuotteet netistä.

Hannele Mustonen

Ilmiö on sama ympäri maan

Verkkokauppojen hintoja pidetään yleisesti alhaisempana kuin kivijalkamyymälöiden. Mustosen mielestä tästä käy syyttäminen ainakin mediaa.

– Haluaisin tuoda esille sen, että meidän alalla verkkokauppa ei ole yhtään sen edullisempi kuin kivijalkakauppa. Meillä on ihan vastaavat hinnat ja täällä saa myös palvelun ja tuotteen heti mukaan.

Lastentarvike on Suomessa alansa suurin. Mustosen mukaan ketjun muilla yrittäjällä on asiasta samanlaisia kokemuksia.

– Toisaalta tämä on alakohtaista. Meidän ala on sellainen, että en näe verkkokauppaa ollenkaan ongelmana, vaan haluan nähdä sen vahvuutena.

Lue seuraavaksi