Metron rakentaminen Matinkylästä Kivenlahteen alkoi

Seitsemän kilometriä pitkän metroradan varrelle tulee viisi asemaa. Metrourakan pitäisi valmistua vuonna 2020.

Kivenlahti
Länsimetron jatko-osan alkupaukku.
Yle

Länsimetron jatko-osan, Matinkylä-Kivenlahti, töiden alkupaukku ammuttiin torstaina puolen päivän aikaan Espoon Finnoossa.

Uutta rataa Matinkylän ja Kivenlahden välille tulee kaiken kaikkiaan seitsemän kilometriä. Uusia asemia tulee viisi: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sen lisäksi rakennetaan vielä Sammalvuoreen maanalainen metrovarikko.

Länsimetron jatko-osan pitäisi valmistua vuonna 2020, jolloin metrolla pääsee ajamaan Helsingin Vuosaaresta Espoon Kivenlahteen. Nyt yhtenäinen metrorata kulkee Helsingissä Vuosaaresta Ruoholahteen. 13,9 kilometriä pitkä osuus Ruoholahdesta Espoon Matinkylään on rakenteilla. Sen kahdeksan uutta asemaa sijoittuvat Helsingissä Koivusaareen ja Lauttasaareen sekä Espoossa Matinkylään, Niittykumpuun, Urheilupuistoon, Tapiolaan, Otaniemeen ja Keilaniemeen. Länsimetro Oy on ilmoittanut osuuden Ruoholahti-Matinkylä valmistuvan vuoden 2016 lopussa. Sen tämän hetkinen kustannusarvio on 714 miljoonaa eroa.

Satoja miljoonia euroja

- Länsimetron jatko-osan Matinkylästä Kivenlahteen kustannusarvio on 801 miljoonaa euroa vuoden 2013 marraskuun hintatasossa. Se on tämän hetken kaikkein tarkin hinta-arvio, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Kokkisen mukaan tähän mennessä saadut kaikki urakkatarjoukset ovat kuitenkin olleet alle kustannusarvion, matalasuhdanteesta johtuen, joten saattaa olla mahdollista, että kustannusarvio alittuu.

Vaikka metron automatisoinnissa on ollut tähän mennessä vaikeuksia ja Matinkylään ei ainakaan vielä aluksi ajeta automaatilla, niin Kivenlahteen pitäisi jo päästä automaattimetron kyydissä.

- Kyllä minä uskon, että kun koko metroreitti on valmis, niin sitä huristellaan päästä päähän automaattimetrolla, sanoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.