Somesta kirjailijaksi: bloggaaja tai twiittaaja voi herättää kustantajan huomion

Sosiaalisesta mediasta ja blogeista voi nousta uusia kirjailijoita. Esimerkiksi mikkeliläisen Hanna Lindin runosivusto Facebookissa on noussut suursuosioon. Runous onkin hyvin someen sopiva kirjallisuuden laji, koska levikki muuten on pieni, sanoo Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper.

media
E-kirja tabletin ruudulla.
Joni Tammela / Yle

Kirjailijoita on harvassa, mutta internetsivuille ja sosiaaliseen mediaan kirjoittavia paljon. Kaunokirjallisille laajemmille teoksille sosiaalinen media ei suoraan sovi, mutta sieltä voi löytyä hyviä kirjoittajia. Uuden ilmiön myötä kustannustalot pitävätkin silmät auki verkossa.

– Some-ympäristö ei ehkä romaanin kirjoittamiseen vielä kovin hyvin luonnu. Niin päin voisin sanoa, että hyvin kiinnostava kirjoittaja somen puolella voisi herättää meillä mielenkiinnon kysyä, että oletko jotakin laajempaa kirjoittanut, sanoo Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper.

Kustantajat seuraavat aktiivisesti erilaisia kirjallisia foorumeita. Sähköisen Viestinnän lisäksi seurataan painettua sanaa.

– Verkot ovat mahdollisimman monilla vesillä koko ajan. Esimerkiksi jos huomaamme hyvän elokuva- tai teatterikäsikirjoituksen tai kiinnostavaa lehtikirjoittelua, niin voimme ehdottaa romaanin kirjoittamista, Antti Kasper kertoo.

Sähköinen teksti sähköisesti julki

Sähköinen kirjoittaminen on osin sidoksissa myös sähköiseen julkaisemiseen. Sitä voi periaatteessa tehdä kuka tahansa. Kasperin mukaan sähkökirja ei ole Suomessa kuitenkaan vielä levinnyt yhtä räjähdysmäisesti, kuin esimerkiksi englanninkielisessä maailmassa.

– Sen myötä myöskään ei ole tällainen itse julkaisu samalla tavalla räjähtänyt. Mutta uskon, että tämä tulee lisääntymään. Sähköisestihän kuka tahansa voi julkaista minkälaisen teoksen tahansa ja jotkin niistä voivat tavoittaa hyvinkin suuren yleisön ja päätyä lopulta editoituna painetuksi kirjaksi, Antti Kasper kertoo.

Kasperin mukaan somen merkitys suomalaisessa julkaisutoiminnassa keskittyy lähinnä kirjoista viestimiseen. Sekä kirjailijat itse että kustantajat ovat sosiaalisessa mediassa aktiivisia edistäessään kirjojen mainetta.

– Tietysti ympäristö muuttuu kaikella tapaa ja uskon kyllä, että tulevaisuudessa entistä enemmän sähköiseltä puolelta tulee nouseman kirjoittajia. Ei niin, että sieltä tulisi valmiita kirjan muodossa julkaistavia tekstejä, vaan niin, että joku, joka kirjoittaa kiinnostavasti somen puolella, niin voimme kustantajana ottaa yhteyttä ja kysyä olisiko kiinnostusta kirjoittaa kokonaista teosta, Kasper rohkaisee.

– Kirja sitten menestyy tai kaatuu omilla ansioillaan, Antti Kasper toteaa.