Eestilä perusväylänpidon rahoituksesta: "Pakkohan nämä tiet on pitää kunnossa"

Markku Eestilä sanoi Yle Savon kansanedustajatentissä pitävänsä tärkeänä, että lisärahoituksesta on ennen vaaleja yhteneväinen näkemys. Iisalmelaisedustaja kannattaa myös perussuomalaisten ehdotusta autoveron vaiheittaisesta poistosta.

Markku Eestilä
Kokoomuksen iisalmelainen kansanedustaja Markku Eestilä.
Antti Karhunen / Yle

Kokoomuksen iisalmelaiskansanedustaja Markku Eestilä pitää selvänä, että Suomen teiden perusväylänpitoon on tulossa lisärahaa seuraavalla vaalikaudella. Muun muassa useat maakuntaliitot ja maataloustuottajat ovat vaatineet, että perusväylänpidon rahoitus on palautettava vähintään vuoden 2010 tasolle.

Myös liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok.) johtama parlamentaarinen työryhmä totesi viime viikolla valmistuneessa raportissaan, että perusväylänpitoon on osoitettava vuositasolla vähintään sata miljoonaa euroa lisärahaa, jotta liikenneverkon korjausvelka ei enää kasvaisi. Jotta 2,4 miljardin korjausvelka vähenisi, vuositasolla tarvittaisiin vielä 50 miljoonaa euroa lisää.

Eestilän mukaan olennaista on, että työryhmän ajatuksilla on nyt laaja tuki puolueissa.

– En tiedä, onko se summa lopulta 100 vai 150 miljoonaa euroa, mutta joka tapauksessa ennen eduskuntavaaleja on yhteinen näkemys siitä, että perusväylänpitoon tullaan panemaan enemmän rahaa, Eestilä sanoo.

– Pakkohan nämä tiet on pitää kunnossa, oli kulurakenne mikä tahansa. Jos ne eivät ole kunnossa, talouden pyörät eivät pyöri.

Eestilä kannattaa autoveron poistamista

Eestilä myös kannattaa perussuomalaisten viikonloppuna julki tuomaa ajatusta, jonka mukaan nykyisestä autoverosta tulisi luopua. Ajatuksena on muun muassa, että halvempi hankintahinta saisi ihmiset ostamaan uudempia autoja, jolloin liikenneturvallisuus parantuisi ja ympäristöhaitat vähenisivät.

Perussuomalaisten mielestä autovero tulisi poistaa vaiheittain jo seuraavalla vaalikaudella. Eestilä kannattaa ajatusta, joskin aikajänne voi olla yhtä vaalikautta pidempi.

– Kyllä meidän on vietävä verotusta siihen suuntaan, että autovero poistuu. Se on muun muassa este kansainväliselle autokaupalle. Tietenkin menetämme laskennallisesti miljardin verotulot, mutta joku toinen malli siihen tulee tilalle. Polttoaineverotuotto laskee koko ajan, kun autot kuluttavat entistä vähemmän ja tulee hybridi- ja sähköautoja. Entisillä malleilla ei pitkälle päästä.

Eestilä ei kuitenkaan lupaa, että kokoomus yksissä tuumin tukee perussuomalaisten aloitetta autoveron poistosta.

– Maltamme vielä tässä vaiheessa mielemme ja rakennamme vaaliohjelmaa kokonaisuutena. Moni kuitenkin tunnustaa, että autoverotus ei ole Suomessa nyt kohdallaan. Olemme EU:n jäsen ja siitä huolimatta tavaran ja pääoman vapaa liikkuvuus ei ole vielä realisimia. Kyllä näitä täytyy vakavasti pohtia, ettei Suomi jää saarekkeeksi, joka taklaa itsensä ulos ulkomaankaupasta ja milloin mistäkin.